MOGADISHU/OSLO: Den 120 meter lange tankeren, som har en besetning på 21 personer, tilhører selskapet Brøvigtank i Farsund. Ved 16-tiden lørdag hadde Ship Management Associates, som har ansvaret for den løpende håndteringen av kapringen, ikke oppnådd kontakt med skipet.

– Kaprerne svarer rett og slett ikke på våre anrop. Vi har ikke hatt noe kontakt med kaprerne etter at kontakten ble brutt kort tid etter kapringen, men kriseteamet vårt prøver alle muligheter for å få en løsning på situasjonen, sier pressetalsmann Edward Ion til NTB på telefon fra Singapore.

På vei mot Somalia

Driftsselskapet Nautictank mottok meldingen om kapring klokken 04.35 fredag morgen norsk tid. Kaprerne har ikke framsatt noen krav overfor eierne og operatørene.

Kjemikalietankeren seiler under Marshall Island-flagg og har en besetning bestående av burmesere.

– Vi vet sånn cirka hvor skipet befinner seg, og det beveger seg dessverre fortsatt nordover mot piratfarvannene ved Afrikas Horn, sier Brøvigtanks daglige leder Svenn O. Pedersen til NTB.

Han vet ikke noe om forholdene på skipet etter kapringen, eller om noen er skadet.

Større område

Området skipet befant seg i da det ble kapret, har vært betraktet som et temmelig trygt område, langt sør for sonen hvor de fleste kapringene skjer.

Skipene i området er også under militære patruljefartøyers oppsyn. Men piratene beveger seg stadig lengre sørover og østover fra Afrikas Horn.

– Piratene er kjente for å operere langt unna Somalias kyst. At et skip blir kapret i dette området, er uvanlig, men ikke umulig, sier Edward Ion.