KRISTIANSAND: — Vi oppfordrer elevene til å gå eller sykle til skolen, samtidig som både trafikken og trafikkfarlige situasjoner øker. Det blir selvmotsigende, sier Kjell Gislefoss, rektor ved Hellemyr skole i Kristiansand.

Etter at lysreguleringen i Breimyrkrysset ble fjernet på grunn av veiarbeid, har trafikken forbi Hellemyr skole økt med 34 prosent, ifølge Statens vegvesen. Det tilsvarer over 900 flere biler i døgnet sammenliknet med situasjonen da lyskrysset var i funksjon.

Forbi skolen

Hovedårsaken er at bilistene som kommer fra Hellemyr bydel, ikke lenger har mulighet til å svinge av til venstre mot Kristiansand ved Breimyrkrysset. Nå må bilistene kjøre to kilometer lenger, gjennom bydelen til rundkjøringen ved Kartheia. Dermed går også turen forbi Hellemyr skole. Skoleledelsen er bekymret for elevenes sikkerhet, og frykter at den økte trafikken i verste fall kan føre til ulykker.

— Trafikkøkningen er veldig stor, særlig i tidsrommet når elevene går til skolen. Intensjonen må jo være å legge trafikken utenom boligområdene, ikke inn i dem, sier Gislefoss.

— Hellemyr er jo også et av byens tettest bebygde områder, påpeker Christoph Müller, leder for Foreldrenes arbeidsutvalg (Fau) ved Hellemyr skole. Barneskolen er byens største med 420 elever.

Kan bli fjernet for godt

Onsdag informerte Statens vegvesen ledelsen ved Hellemyr skole om at lysreguleringen i Breimyrkrysset kan bli borte for godt. Lyskrysset har vært det eneste lyskrysset på E 18 og E 39 mellom Oslo og Stavanger, og er har vært utskjelt av bilister.

— Jeg har full forståelse for at lyskrysset ikke har vært så populært. Intensjonen må jo være å lage et planfritt kryss ved Breimyr, sier Gislefoss.

— I mellomtiden bør det etableres en bedre løsning i dette krysset, kanskje en rundkjøring kan være løsningen, inntil det bygges et toplanskryss, foreslår Müller.

— Jeg undrer meg over at veivesenet løser trafikkproblemer på E 39 ved å lage nye problemer like ved, tilføyer Fau-lederen.

- Et prøveprosjekt

Anne Grete Tofte er seksjonsleder ved plan og forvaltning ved Statens vegvesen, region sør.

Anne Grete Tofte er seksjonsleder ved plan og forvaltning ved Statens vegvesen, region sør.— Fjerningen av lyskrysset er et prøveprosjekt. Et forslag om fjerning vil bli fremlagt for byutviklingsstyret, forteller hun.

- Hva tenker du om at det er bekymring for skolebarna ved Hellemyr skole?

— Økningen på 900 biler i døgnet er mye for dem det gjelder, men sammenliknet med trafikken forbi flere andre skoler i området og fylket, er ikke dette alarmerende. Hensikten er jo å få bedre flyt i trafikken ut av Kristiansand og fjerne flaskehalsen på E 39, sier Tofte.

Den endelige avgjørelsen om permanent fjerning av lyskrysset tas av Statens vegvesen, etter høring og fremleggelse av saken for byutviklingsstyret.