LAT BEFOLKNING: Lege Vegard Nilsen viste til statistikk om stadig latere og mer ineffektive nordmenn. -Flere trener, men hverdagsaktiviteten er stadig synkende. Vi sitter og ligger mer, og vi går fem kilometer mindre hver dag enn i 1970, sa Nilsen under idemøtet til ny sykkelplan i Vennesla. Foto: Frode Lindblom

VENNESLA: Slik innledet lege Vegard Nilsen på Sørlandet sykehus et idemøte om ny kommunedelplan for sykkel i Vennesla onsdag kveld. Til kulturhuset var Nilsen invitert av Statens vegvesen for å fortelle om helse— og miljøgevinsten av sykling. Under 30 personer deltok på møtet.

Velger bil på korte turer

— Halvparten av alle våre reiser under én kilometer skjer med bil. En akseptabel distanse for å gå eller sykle, blir stadig mindre. I forhold til Verdens helseorganisasjons anbefaling om minst 30 minutter aktivitet hver dag, innfrir 1 av 5 kravet. Det viser at vi er late, sier Nilsen.

— Og venndøler er ikke noe bedre?

— Jeg har ikke statistikk på det, men det er grunn til å anta at folk i Vennesla representerer utviklingen på landsbasis. Det er mange hverdagslate i Vennesla også.

Legen mener den beste "pillen" mot typiske folkesykdommer, er aktivitet.

Barn kjøres til skolen

Resultatmålet i det som skal bli en bindende sykkelplan i Vennesla, er at sykkeltrafikken av alle reiser skal økes fra 8 til 11 prosent. Og samtidig få 8 av 10 barn og unge til å gå, sykle eller kjøre kollektivt til/fra skolen innen 2020. I dag er det ikke gjort noen måling.

— I dag er mitt klare inntrykk at mange barn blir kjørt til skolen. Tall fra Transportøkonomisk institutt viser at 1 av 3 på 1.-6. trinn sykler til skolen dersom avstanden er to-tre kilometer lang. Foreldre som kjører barna, svarer at de skal samme vei (58 %), farlig skolevei (21 %), enklest (18 %) og for langt å sykle (14 %), forteller Vegard Nilsen.

Han mener endringsvilje og tilrettelegging er to hovedpunkter for å få flere over fra bil til sykkel.

- Må bli syke før vi endrer oss

— For å øke hverdagssyklingen kreves endringsvilje hos denne enkelte. Erfaringsmessig endrer vi kun når vi er nødt, når vi blir syke. Hos barn er det foreldre som må sette premisser. Og så må vi få gode sykkelstier og sørge for vedlikehold av disse, konkluderer lege Vegard Nilsen.

Ifølge Ingvild Møgster Lindaas i Statens vegvesen har Vennesla mye å jobbe med for å få flere til å sykle og tilrettelegge.

Det skal satses på transportsyklisten (jobb/handel), fritidssyklisten (natur/kultur) og barn og unge (skole/idrett).

Vennesla-Kristiansand

— Vår jobb er å lage en sykkelplan som skisserer løsninger til hvor man skal anlegge gang- og sykkelvei., slik at vi oppnår et sammenhengende sykkelveinett, sier Lindaas.

På idemøtet var mange opptatt av at det bør være sykkelveiforbindelse mellom Vennesla og Kristiansand.