Denne flunkende nye hurtigbåten ble – på mystisk vis – skadet før den kom i drift mellom Tromsø og Harstad. Nå blir det nye utsettelser for de mye omtalte hurtigbåtene, skriver Nordlys.no.

På vei nordover oppsto det onsdag formiddag en alvorlig skade på den splitter nye hurtigbåten MS «Sollifjell», som skal gå mellom Tromsø og Harstad, og er levert av Båtservice Mandal. Etter hendelsen hang det løse deler fra skroget.

Skaden oppsto kun 45 timer etter at båten ble sjøsatt.

– Båten har fått en skade i skroget og er ikke sjødyktig. Skaden er så alvorlig at båten holdes igjen, og den sendes tilbake til verftet i Mandal. Foreløpig vet vi ikke hvordan skaden oppsto, sier kommunikasjonsdirektør Eilif Fjon i Sjøfartsdirektoratet – etter at båten var inspisert onsdag ettermiddag.

Må kanskje vente til mai

Etter planen skulle den nye hurtigbåten i drift i begynnelsen av februar. Så ble det utsettelser og ny dato for oppstart ble satt til førstkommende mandag.

Nå ligger båten i Kristiansund og må altså tilbake til Båtservice Mandal på Sørlandet.

– I beste fall er båten klar kort tid etter påske. I verste fall er ikke båten i drift før ut i mai, sier daglig leder Stig Solheim i Veolia Transport Nord, som eier den nye båten.

Troms fylkeskommune har ansvaret for hurtigbåttilbudet i fylket. Nå må fylkeskommunen utsette innvielsen av den nye hurtigbåten igjen.

– Ja, dette tar tid og det er foruroligende at en ny båt får skader før den settes i drift, sier fylkesråd for samferdsel, Kari-Anne Opsal.

Oppgitt i fylkeskommunen

Det er ikke første gang de nye hurtibåtene får negativ omtale.

– De nye hurtigbåtene har møtt mye kritikk. De er mindre og de går saktere enn de gamle. Nye forsinkelser hjelper ikke akkurat. Men båtene er tilpasset passasjergrunnlaget og fylkeskommunens økonomi, sier Opsal.

Stig Solheim i Veolia beklager de nye forsinkelsene.

– Det er veldig uheldig og beklagelig at dette skjer. Troms fylkeskommune har vist stor forståelse, og det er veldig ergerlig at vi ikke kan levere båten i tide.

– Er det ikke urovekkende for Veolia at den nye båten får skader før den er i drift?

– Det bør du nesten spørre verftet om, svarer Solheim.

– Ikke stor skade

– Skaden på båten er ikke stor, men vi stiller store krav til sikkerhet, og har fått medhold fra Sjøfartsdirektoratet om at noe må gjøres med båten, legger Solheim til.

Han tror hurtigbåtpassasjerer i Troms vil bli fornøyd når de nye båten til slutt kommer.

– Dette er Norges mest hypermoderne hurtigbåter. Troms kan se frem til å gå i bresjen for miljøet, mener Veolia-sjefen.

Nordlys fikk ikke kontakt med verftet Båtservice Mandal torsdag ettermiddag.

Fædrelandsvennen/Nordlys