LILLESTRØM: – Jeg vil ikke løpe rundt med noen moralsk pekefinger. Det fremstår som naturlig at rederstanden støtte «Hestmanden», men jeg konstaterer at norske redere ikke ønsket å bruke penger på skipet, sier Erik Solheim.

Men det er fortsatt ikke for sent, sier Solheim til fvn.no, på SVs landsmøte på Lillestrøm.

– Jeg oppfordrer fortsatt rederne til å komme på banen. De kan ta kontakt med meg personlig. Jeg er beredt til å snakke direkte med dem. Jeg deler gjerne ære med dem. De skal få lov å synes med navn og merke, om de vil støtte restaureringen, sier Solheim.

MARERITT: Prosjekt- og økonomistyringen av restaureringsarbeid av kystdamperen DS "Hestmanden" og andre skip ved Bredalsholmen møter svært sterk kritikk i rapporten fra Mentor Partner. FOTO: ARKIV Foto: Fædrelandsvennen

Onsdag ble det klart at Riksantikvaren bevilger ekstra åtte millioner for å ferdigstille skipet, som gikk i utenriksfart gjennom to verdenskriger.

Forutsetningen er at Vest-Agder legger ut for beløpet, samt selv bidrar med fire millioner i potten, slik at båten kan settes i stand i henhold til restbudsjettet på 22,5 millioner kroner. Da har restaureringen totalt kostet rundt 90 millioner kroner.

Miljøvernminister Erik Solheim engasjerte seg for å finne penger til «Hestmanden», og sammen med riksantikvar Jørn Holme møtte han Rederiforbundet.

Mange mener norske redere står i gjeld til krigsseilerne, og at støtte til «Hestmanden» ville være et bra håndslag til de få krigsseilerne som fortsatt lever, og som minnesmerke.

– Den generasjonen er i ferd med å dø ut. Derfor er det bra at båten nå kan gjøres ferdig, selv om den ikke blir seilende, men liggende til kai, sier Solheim, som sier det ikke er for sent å støtte fartøyet.

Rederiforbundets pressevakt i helgen opplyste at redere rundt om i landet støtter mange restaureringer, men kunne ikke svare på stående fot på spørsmål om «Hestmanden».