KRISTIANSAND: — Syklistene må føle at de blir satt pris på av myndighetene, at kommunen og byen synes det er viktig at de sykler. Det gir effekt. Man kan for eksempel dele ut kaffe og frukt til syklistene en tilfeldig morgen, for gjøre litt ekstra stas på dem, sier Trond Berget, regionansvarlig for Vest-Agder i Syklistenes Landsforening.

Han sier at den samfunnsøkonomiske nytten av sykling er formidabel.

Trond Berget er regionansvarlig for Vest-Agder i Syklistenes Landsforening.

— Samfunnet tjener 12,90 kroner per kilometer du sykler, i form av mindre forurensing, støy og helsekostnader. Man skulle ikke tro det var sånn, slik som syklistene prioriteres, fortsetter han.- Hva tenker du om effekten av sykkelkampanjer?

— Sykkelkampanjer har en bieffekt, ved at mange følger oppfordringen om å sykle uten å registrere seg i kampanjen.

— Hvordan skal man få folk til å sykle?

— Statens institutt for forbruksforskning har nylig publisert svaret på dette spørsmålet i en rapport. Den viser at et godt veinett er viktigst for at folk skal velge sykkel. Det er også viktig at veinettet er trygt, sier Berget.