AGDER: – Ut fra budsjettrammen i år og merforbruket i fjor må vi redusere aktivitetsnivået og gå med flere stillinger ledige. Sjøtjenesten blir noe redusert i sommer, uttaler visepolitimester Kjell Hegstad i Agder politidistrikt.

LES OGSÅ: Reagerer på båtkutt i vest

LES OGSÅ: — Det er helt hårreisende

Sterke reaksjoner

Redningsselskapet reagerer kraftig på at politiet bruker færre ressurser på båttjenesten.

– Redningsselskapet har sendt en bekymringsmelding der vi uttrykker vår skepsis om båtberedskapen. Vi har en kyststripe som er egnet for rekreasjon, og da må vi ha trygghet for at politiet raskt er der når det går galt, sier markedsansvarlig i Redningsselskapet i Agder, Petter Nipedal.

Flere ordførere vest i Vest-Agder har også signert en bekymringsmelding om manglende sjøberedskap fra politiet vest i regionen.

– Vi har sendt et skriv til politiet. Vi synes at vi blir fratatt ganske mye politiressurser og det er vi ikke særlig begeistret for. Det er veldig viktig med synlig politi - også på sjøen, sier ordfører i Mandal, Alf G. Møll.

Les mer om ordførernes bekymring i egen sak

Ordfører Møll og Redningsselskapet får støtte av stortingsrepresentant Peter Gitmark (H).

– Bemanningsnivået til politiet er det laveste jeg har hørt om, og sommeren kan bli den farligste på sjøen på veldig lenge. At politiet er mest mulig på sjøen, er ekstremt viktig for å forebygge kriminalitet og alvorlige ulykker, sier Gitmark

Båter uten mannskap

Politiet har i år båter i Risør, Arendal, Kristiansand og Mandal. Det er imidlertid bare to av båtene som har fast mannskap.

– Når det gjelder tilgjengelighet for båtfolket og forebyggende innsats, vil politibåtene i Arendal og Kristiansand dels gå i ordinær patruljetjeneste og dels benyttes av øvrige båtmannskaper, uttaler Hegstad.

Tidligere år har politibåtene hatt mannskaper som har vært dedikert båttjenesten. Politibåt-tjenesten i Grimstad er i år lagt ned. Politibåtene i Risør og Mandal skal ikke bare rykke ut på alvorlige hendelser.

– Vi legger opp til at de også skal benyttes når det er bemanning til det, ikke bare ved ulykker og kriminalitet, sier Hegstad.

Vanlig arbeidsuke

Visepolitimesteren vil ikke opplyse hvor mange politifolk som skal bemanne båtene. Etter det Fædrelandsvennen erfarer er det snakk om bruk av om lag 2500 timeverk i løpet av sommeren. Det tilsvarer to politifolk i normal arbeidsuke på hver av båtene i Arendal og Kristiansand.

Politiet satser på at det alltid skal være politibåt i virksomhet i helgene.

– Båtene vil for distriktets del disponeres av operasjonssentralen. Båtene utenom turnus skal benyttes når det er mannskaper nok både ut fra Mandal, Kristiansand og Arendal. Ellers kan båtene besettes raskt dersom det oppstår et behov i forbindelse med ulykke/kriminalitet, sier visepolitimester Kjell Hegstad.

Øremerket personell

– Vi legger opp til egen båttjeneste og tilstreber å være mest mulig på vannet. Vi samsvarer litt med Arendal, men båten vil være litt mindre på vannet enn i fjor. Det er øremerket personell på egen tjenesteliste som skal ta seg av politibåten, sier leder for ordensavdelingen ved Kristiansand politistasjon, Hans Kristian Sødal, til fvn.no.

Verken Sødal eller andre i politiet vil kommentere eller bekrefte hvor stor reduksjonen i båttjenesten faktisk blir sammenlignet med fjoråret.

– Vi vil ikke signalisere når vi er ute og når vi ikke er ute, sier Sødal.

– Vil Kristiansand være primærområde for båten fra Kristiansand?

– Vi vil være tilgjengelig i hele distriktet, men jeg vil nok tro at båten i Kristiansand vil ha primærområde i Kristiansand og Søgne, inkludert Mandal. Vi vil prøve å gjøre tjenesten så effektiv som mulig og ikke kjøre for mange transportetapper, sier Sødal.

Kan bli satt på land

En ny forskrift som politiet kan benytte seg av i sommer øker straffen for fyllekjørere til sjøs.

– Forskriften er veldig lik den man har på landeveien om førerkort. Politiet kan ta i beslag i båtførerbevis ved fyllekjøring. Man kan ilegge sperrefrist og da må man ta ny prøve før man kan kjøre båt igjen. Førere som ikke trenger båtførerprøven kan også få kjøreforbud og sperrefrist, og må bestå båtførerprøven før de kan kjøre båt igjen, sier koordinator for båttjenesten i Agder politidistrikt, Ove Austenaa, til fvn.no.

I verste fall kan sperrefristen settes til fem år.

Blant alle ulovlige forhold på sjøen, så er det særlig tre som blir prioritert av politiet i sommer.

– Vi skal se etter promillekjøring, høy fart og uvettig kjøring. Det er hovedpunktene. Så skal vi se etter alt annet. De tre i kombinasjon, er ingen god cocktail på sjøen, sier koordinator for politiets båttjeneste, Ove Austenaa.

Lanternebruk nattestid, minstealder, flytevester, ulovlige fiskeredskaper og båtførerbevis er blant de andre oppgavene som blir prioritert gjennom sommeren.

Visepolitimester skriver i en redegjørelse om båttjenesten at det legges opp til å kontrollere om lag 200 båter i uka.