BØLGE: Elsykkel-salget tar av i Kristiansand. Nesten 100 er solgt på tre måneder, og Børge Hoem i G. Nordby Cycle og Maskinforretning er strålende fornøyd. Foto: Tore Andr Baardsen

KRISTIANSAND: Prisen er mellom 10.000 og 26.000 kroner, men det ser ikke ut til å skremme folk.

Miljø og folkehelse

— Dette er fantastisk. Jeg har prøvd selv, jeg fløt forbi racer-trimmerne i bakken opp til Hellemyr. El-sykkel kommer til å bli veldig vanlig. Nå har vi noe som vil gjøre en forskjell i trafikken og for miljøet og folkehelsen. Dette vil få bilbruken ned. Vi kommer til å se det på statistikken etter hvert, sier miljøvernsjef Øystein Holvik i Kristiansand kommune.

Hos G. Nordby Cycle og Maskinforretning i Henrik Wergelandsgate har Børge Hoem solgt over 60 el-sykler på tre måneder. Ti av dem til de sju kommunene i Knutepunkt Sørlandet, resten til private

FLØT AV STED: - Trø lett, kjenn hjelpen du får, roper Børge Hoem (sykkelselger) mens Berit Tallaksen fyker avsted i litt større fart enn hun hadde ventet. Foto: Jon Anders Skau

Kristiansand sykkelsenter på Grim av solgt over 30 sykler. I tillegg finnes en del varianter av Kina-import på internett. Det salget har ingen oversikt over.

— Det er i ferd med å ta helt av. Vi trodde vi hadde et produkt for de på 50 pluss, men mange andre kjøper også, sier Hoem, som mener el-sykkel er et knallgodt alternativ til en bil nummer to.

Det mener Holvik også.

— Bor du på Tinnheia, er det greit å sykle til jobb, men ikke hjem. Mange i Kristiansand har bakker på vei hjem. For alle disse vil el-sykkel være et kjempealternativ. Tenk alle pengene du sparer mens du blir sunnere og mer miljøvennlig. Hjemmetjenesten på Lund vurderte ny bil. De valgte to el-sykler i stedet, sier Holvik.

I følge Tom R. Hansen hos Kristiansand sykkelsenter er det to hovedgrupper som kjøper el-sykkel: - Litt godt voksne som trenger litt hjelp til å greie de sykkelturene de ikke orker lenger, og mennesker i alle aldre som vil sykle lett til og fra jobb.

Eksploderer i utlandet

En av Kristiansands mest kjente sykkelentusiaster er Venstres Dag Vige. Han sykler cirka 3000 kilometer nytteturer hvert år. Til og fra møter, til og fra jobb.

— Jeg har forsøkt el-sykkel. Jeg føk opp bakkene på Odderøya. Et fantastisk hjelpemiddel. Foreløpig greier jeg meg uten elektrisk hjelp, men jeg kommer til å kjøpe. I Tyskland og Nederland tar det helt av nå. Jeg snakket med folk i Münster for et par uker siden. El-sykkelsalget eksploderer, sier Vige – som virkelig tror el-sykkel kan bli stort i Kristiansand.

I Nederland alene ble det solgt over 150.000 el-sykler i fjor, ifølge Electric Bike Worldvwide report.

El-sykkel har en elektrisk motor som du selv kan stille inn kraften på. Vil du ha mye hjelp, kan den ta helt over og du kan sitte og trø uten å bruke krefter. De fleste bruker el-motoren ved kraftige oppoverbakker. De billigste går noen få mil før de trenger fire timer med lading, de dyreste går 18 mil før lading.

Like fort som med bil

Elsyklene går maksimalt i 25 kilometer med elektrisk kraft. Du kan selvsagt sykle fortere ved egen kraft. Likevel sier Åse Førland Velle at hun bruker like kort tid fra Søgne til jobben i Kristiansand med el-sykkel som med bil.

— Er jeg heldig, tar bilen 30 minutter til Idda. Der parkerer jeg gratis, før jeg går inn til byen. Med el-sykkelen jeg låner av og til, bruker jeg tre kvarter. Det er omtrent like fort, sier hun, og legger til at hun er kjempefornøyd. Sykkelen hun låner, er oftere og oftere opptatt av andre. Derfor vurderer hun nå å anskaffe sin egen.

- En herlig følelse

Berit Tallaksen er en av dem som vurderer el-sykkel i stedet for en ny bil nummer to.

— Jeg bor på Flekkerøy og jobber i Søgne. Tunnelen er for tøff å sykle. Akkurat nå har vi én bil, og vi snakker om el-sykkel, sier hun.

Fredag fikk hun prøve el-sykkel for første gang. Hun syntes følelsen var herlig. Hun fløt nedover Henrik Wergelands gate.

— Dette vil være et meget godt alternativ for alle som kan tenke seg å sykle men som føler det blir litt for hardt eller litt langt. Kostnadsmessig vil en el-sykkel fort tjene seg inn, sier Tallaksen .

Elsyklene går maksimalt i 25 kilometer med elektrisk kraft. Du kan selvsagt sykle fortere ved egen kraft.

Åse Førland Velle sier hun bruker like kort tid fra Søgne til jobben i Kristiansand med el-sykkel som med bil.

— Er jeg heldig, tar bilen 30 minutter til Idda. Der parkerer jeg gratis, før jeg går inn til byen. Med el-sykkelen jeg låner av og til, bruker jeg tre kvarter. Det er omtrent like fort, sier hun, og legger til at hun er kjempefornøyd. Sykkelen hun låner, er oftere og oftere opptatt av andre. Derfor vurderer hun nå å anskaffe sin egen.