MYKE TRAFIKANTER: Hver morgen krysser melkekyrne på Eigeland fylkesveien på vei til beitet. Hver ettermiddag må de ledes tilbake samme vei, til melking i fjøset. Fylkesvei 402 har en årsdøgntrafikk på 3 000–3 500 biler. Fartsgrensen er 80 kilometer i timen. Foto: Hildegunn Mellesmo Aslaksen
PROSJEKTLEDERNE: Prosjekteier Bjarne Hillesund og prosjektleder Birgith Jørgensdottir Reinskås i Statens vegvesen. Foto: Hildegunn Mellesmo Aslaksen

LILLESAND/BIRKENES: — Vi vil ikke si nå at det kommer en undergang, men vi vil naturligvis se på det. Her må vi eventuelt lage en som fungerer for begge deler, og vi må forvente litt dugnadsinnsats fra dere, sa prosjekteier i Statens vegvesen, Bjarne Hillesund.

Sammen med prosjektleder Birgith Jørgensdottir Reinskås og grunnerverver Alexander Gulbrandsen, møtte han kubonde Jon Rislå og Arbeidsgruppa i det gamle skolehuset på Eigeland.

Hver morgen og hver ettermiddag i rushtiden krysser Rislå fylkesveien med sine 43 melkekyr. Veien deler gården i to, med fjøs og melking på den ene siden, og hovedbeitet på den andre.— Det vil jo komme en del, ja, skit og sånn på bakken der kuene går gjennom, så et alternativ var kanskje å lage et nivå opp for fotgjengere, sa Hillesund.

Diskusjonen om hvor en slik undergang burde ligge, fikk samtlige til å lene seg over kartskissene.

Ku i tunnelen

For hvor mange kuer kan egentlig gå i bredden samtidig i en undergang? Hvor lav kan den være før kyrne nekter å gå gjennom?

— Vi må kanskje gå på akkord på høyden på grunn av grunnvannet, men vi kan ikke bygge så lavt at vi ikke får inn brøyteutstyr. Men så skal vel ikke kuene gjennom på vinteren, mente Hillesund.

— Vi må se på kostnadene. Vi får inntil 100 millioner kroner, vi får ikke mer. Men viser det seg at det er mulig, så vil vi gjerne regulere det. Da kan det være lettere å få penger til å bygge den senere, fortalte prosjektleder Birgith Jørgensdottir Reinskås.

Løfter

Det er ved Nordbø-krysset Arbeidsgruppa og Rislå vil ha en undergang. Det ligger seks husstander på den ene siden av veien, og 14 på den andre. Langs hele strekningen fra Storemyr til Birkenes grense, bodde det ved sist telling 44 barn under 16 år.

Reinskås lovet å regulere inn både belysning, busslommer og snuplass for skolebussene. Leskur kun om det blir penger til overs i prosjektet.

— Jeg håper dere strekker dere langt for å unngå at folk må gå 70 meter på utsiden av rekkverket før de kommer til en åpning så de kan komme seg på gangveien, mente Tor Henrik Schenk.

— Vi kan ikke lage åpninger over alt. Noen vil fortsatt måtte gå over denne veien. Ellers måtte vi ha bygget gangvei på begge sider, svarte prosjekteier Hillesund.

Gigantprosjekt

Gang- og sykkelveien mellom Storemyr og Birkenes blir én mil lang. Normalt regulerer vegvesenet to–tre kilometer av gangen. I planområdet er det over hundre grunneiere.

— Det viktigste er å sikre skoleveien i fremtiden. Vi håper dette skal være en gjennomgående tanke dere skal ha med dere hele veien, sa Arbeidsgruppas leder, Vibeke Realfsen.