JERNBANETRASÉEN: Jernbanetraséen skal reguleres inn som tursti. Her gikk Flaksvannsbanen, Agder-fylkenes første jernbane. Den ble åpnet noen måneder før Setesdalsbanen og så mye som 42 år før Sørlandsbanen. Foto: Hildegunn Mellesmo Aslaksen
MOELVA: Moelva skal skjermes ved at fylkesveien sideforskyves. Elva starter ved Tveidemyrene i Birkeland og ender i Tingsakerfjorden. Foto: Hildegunn Mellesmo Aslaksen
KNEKKEN: Noen av bygningene ved Knekken er verneverdige. For å få til gang- og sykkelvei her må trolig fylkesveien forskyves. Det betyr at den trafikkfarlige svingen også kan rettes ut noe. Foto: Hildegunn Mellesmo Aslaksen

LILLESAND/BIRKENES: — Dette er et stort prosjekt, både i lengde og i kostnader, sier Birgith Jørgensdottir Reinskås fra Statens vegvesen. Hun er ansvarlig for planarbeidet i prosjektet.

I kveld inviterer hun til et felles informasjons- og medvirkningsmøte for interesserte i både Lillesand og Birkenes kommune. Møtet finner sted i kommunehuset på Birkeland klokken 18. — Det er mye som kan dukke opp, som kanskje grunneierne vet, sier Reinskås.

Her kan du lese om prosjektet.

Sørvest

Før sommeren avsluttet veivesenet et forprosjekt, der de så på ulike utfordringer de møter på den én mil lange strekningen.

Statens vegvesen går inn for å legge gang- og sykkelveien på sørvestsiden av fylkesveien. Altså på venstre side av veien, om du kjører fra Lillesand mot Birkenes.

Moelva

For ikke å komme i konflikt med Moelva, som følger veien et stykke på denne siden, vil veivesenet sideforskyve fylkesveien. Det vil si at hele veien flyttes noen meter for å gi plass til gangveien.

— Å berøre Moelva vil ha vesentlige påvirkninger på naturmiljøet. Målet er at gangveien skal ligge på venstre side hele tiden, men det vil variere om den kan ligge ved siden av, eller om den vil ligge oppå fylkesveien, sier Reinskås.

Jernbanetraséen

Jernbanetraséen blir trolig regulert som en turvei. Om den kommer i tillegg til en gang- og sykkelvei langs bilveien, beror på finansieringen.

— Det er en veldig fin, rett strekning. Du ser spor etter gamle murer og slikt etter jernbanen, og det er hengt ut informasjonstavler om Flaksvannsbanen. Det er en veldig flott naturopplevelse å gå der, og det er litt vekk fra veien. Her klarer man ikke å få en optimal gang- og sykkelvei, så da ønsker vi innspill på det, sier Reinskås.

Knekken

Ved Knekken er planarbeidet en mulighet for å rette opp den svingete veien. Her har det tidligere skjedd alvorlige utforkjøringer og dødsulykker.

— Her må vi også muligens sideforskyve fylkesveien for å gå klar av sefrak-registrerte bygninger (bygninger fra før 1900). Da får vi rettet litt mer opp den kurven. Det er positivt, fordi der skjer det mange ulykker, sier Reinskås.

Målet er å få vedtatt reguleringsplanen innen juni 2013. Deretter begynner arbeidet med grunnerverv og byggeplaner.

- Fornøyde

Arbeidsgruppen som i mange år har jobbet for å få gang- og sykkelvei, er glade planarbeidet endelig er i gang.

— Vi er jo veldig fornøyde nå, så vi kommer til å pushe på videre. Statens vegvesen sier de ønsker å samarbeide med oss. Nå avventer vi informasjonen på møtet i kveld, sier leder av arbeidsgruppen, Vibeke Realfsen.

Gruppen, som består av beboere ved og langs fylkesvei 402 mellom Storemyr i Lillesand og kommunegrensen til Birkenes, venter på en tryggere skolevei for barna i området. Fylkesveien er mange steder smal og uten busslommer. Barna har måttet stå i grøftekanten mens de ventet på skolebussen, mens bilene har sust forbi i 80 kilometer i timen.

Særlig vinterstid, når grøftene fylles med snøskavler, har foreldrene vært bekymret for barnas sikkerhet.

— Du kan fylle en hel skolebuss oppi bygda vår. Da vi hadde telling for noen år siden, var det 43 skolebarn som bor langs fylkesveien, og nå er det kommet enda fler barn, sier Realfsen.

Gang- og sykkelveien finansieres av bompengemidler. Fristen for innspill er 31. august.