VENNESLA: – Folk i bygda har kjempet for tiltak på denne veien siden 2006, mens jeg for alvor engasjert meg for to år siden, forteller Adele Koveland.

I 2018 skrev Fædrelandsvennen om småbarnsforeldre som ønsket trafikksikkerhetstiltak ved Eikeland Oppvekstsenter på Hægeland i Vennesla, da bilister stadig brøt fartsgrensa på stedet.

Bildet viser riksvei 9 på Hægeland før fotgjengerfeltet ble fjernet. Øverst til høyre ligger Eikeland Oppvekstsenter. Foto: Tormod Flem Vegge

Utrykningspolitiet (UP) gjennomførte fartskontroller ved skolen, og bilister ble tatt av politiet langt over fartsgrensa, som fram til nylig har vært 60 kilometer i timen.

Ved ett tilfelle ble åtte bilister tatt av UP i én kontroll. Én av dem mistet lappen etter å ha kjørt i 92 kilometer i timen forbi oppvekstsenteret.

Fikk fotgjengerfelt

Adele Koveland på fotgjengerfeltet like før det ble fjernet. Foto: Tormod Flem Vegge

Koveland opplyser at hun har tatt hundrevis av telefonsamtaler og sendt store mengder mailer til ulike etater og politikere for å få gjennomslag for trafikksikkerhetstiltak ved oppvekstsenteret hvor datteren (7) er elev.

Kampen har lyktes, og Statens vegvesen har nå redusert farten i området til 40 kilometer i timen. De har i tillegg etablert to fartshumper, justert beliggenheten til to busstopp og skal også sørge for belysning både på et krysningspunkt og på resten av strekningen.

I forrige uke ble det også etablert et fotgjengerfelt på stedet.

– Fotgjengerfeltet var opprinnelig ikke en del av pakka, men jeg fikk tidlig i vår en muntlig lovnad om at det ville komme. Jeg var så lettet da det var på plass, forteller 49-åringen.

Tabbe

Adele Koveland er vitne til at gangfeltet hun var villig til å kjempe for, blir frest bort. Foto: Tormod Flem Vegge

For et par dager siden fikk hun imidlertid beskjed om at gangfeltet måtte fjernes, da etableringen var en tabbe fra Statens vegvesens side.

Da tok Koveland kontakt med Fædrelandsvennen for å be om hjelp. Vi dro så til Hægeland for å møte småbarnsmoren.

– Jeg har vært megafornøyd med fotgjengerfeltet. Men nå skal de fjerne det. Det synes jeg er veldig trist og helt unødvendig. Jeg skal kjempe med nebb og klør mot at det blir fjernet, sa hun.

– Men har du ikke forståelse for at det blir fjernet når det er etablert ved en feil?

– Nei. Det er ikke lov å gjøre sånne feil. La fotgjengerfeltet bli stående!

Igangsatte fjerning

SV-politiker Jason A. Kannemeyer, som er 2.-kandidat til fylkestinget, har engasjert seg i saken knyttet til trafikksikkerhetstiltak på Eikeland. Han stilte også opp på stedet.

SV-politiker Jason A. Kannemeyer. Foto: Tormod Flem Vegge

– Jeg synes det er veldig rart at de skal fjerne fotgjengerfeltet, da det er et tiltak som gjør skoleveien tryggere. Hvis vi skal ha folk ute i distriktene, må det være trygt for dem å bo der, sa Kannemeyer til Fædrelandsvennen like før både han, Koveland og journalisten fikk seg en liten overraskelse.

Plutselig dukker det opp en spesialbygd bil som begynner å frese bort gangfeltet.

Mannskaper klargjør gangfelt-skiltet før det skal løftes bort. Foto: Tormod Flem Vegge

– Dette gjør de for at jeg ikke skal ha sjanse til å kjempe imot fjerning, bemerker Adele Koveland.

Her freses fotgjengerfeltet bort, mens en gravemaskin er klar til å løfte bort skiltet som varsler om gangfeltet. Foto: Tormod Flem Vegge

– Det er merkelig å bruke ressurser på å fjerne fotgjengerfeltet. Dette gjør det jo bare mer utrygt for barna, fortsetter Jason A. Kannemeyer.

Samtidig dukker det opp en gravemaskin som enkelt plukker bort skiltet som varsler om fotgjengerovergangen.

Gangfelt-skiltet fjernes, mens Adele Koveland fortviler. Foto: Tormod Flem Vegge

Så er plutselig de hvite stripene frest bort fra asfalten, og det blå skiltet er borte. Adele Koveland står fortvilet tilbake og kikker på den svarte asfalten på krysningspunktet på riksvei 9.

– Jeg skal ha tilbake fotgjengerfeltet. Jeg kommer ikke til å gi meg, sier hun.

Utdyper tabben

Halvparten av gangfeltet er her frest bort. Foto: Tormod Flem Vegge

Erling Jonassen i Statens vegvesen, seksjonsleder for Transportforvaltning i Agder, sier at gangfeltet og skiltene måtte fjernes som følge av at krysningspunktet ikke tilfredsstiller veivesenets krav for når det skal være et gangfelt over en vei.

– Det er altfor få personer som krysser veien ved oppvekstsenteret. Minimum 20 personer skal krysse et gangfelt i timen for at det kan forsvares å etablere et gangfelt, kommenterer han.

Fotgjengerfeltet er frest bort. Adele Koveland opplever det hele som surrealistisk. Foto: Tormod Flem Vegge

– Når et gangfelt ikke benyttes ofte nok, blir ikke bilistene vant til at det er der. Dermed øker faren for at noen kan bli påkjørt i gangfeltet, sier seksjonslederen.

– Hvordan kunne dere gjør denne tabben?

– Gangfeltet var merket opp på ei eldre tegning, som skulle blitt erstattet med ei ny hvor det ikke var gangfelt. Den nye tegninga ble oversett ved en feil, forklarer Jonassen.

Dermed ble gangfeltet, med medfølgende skilt, etablert i god tro av entreprenøren.

– Hvor mye koster denne feilen, Jonassen?

– Det koster ikke veldig mye å frese bort maling, og skiltet kan brukes et annet sted.

– Tilstrekkelig

Merethe Håverstad, rektor på Eikeland Oppvekstsenter, dukker opp med ei gruppe elever, for å lære dem hvordan de skal oppføre seg når de krysser veien ved krysningspunktet som nå ikke lenger er et gangfelt. Jason A. Kannemeyer og Adele Koveland bakerst til venstre i bildet. Foto: Tormod Flem Vegge

Jonassen mener at tiltakene ved oppvekstsenteret er tilstrekkelige, etableringen av 40-sona, humpene og et krysningspunkt, med sjakkmønster på asfalten, og belysning på strekningen.

– Bør dere også skilte krysningspunktet, for å gjøre bilistene obs på dette?

– Det skal vi tenke på, sier Jonassen.

Det er så langt benyttet rundt 630.000 kroner ekskludert moms på tiltakene ved Eikeland Oppvekstsenter, ifølge Statens vegvesen.

Når den nevnte belysningen er på plass, vil prislappen bikke rundt én million kroner inkludert moms.