KRISTIANSAND: — Vi har gjentatte ganger krevd vertinne på langdistansebussene. Hver gang får vi høre at det blir for dyrt. Det sier hovedtillitsvalgt for ATS-sjåførene i Norsk Transportarbeiderforbund, Yngvar Venemyr, til Fædrelandsvennen.- Sterkere konkurranse og strammere krav til effektivitet gjør jobben vår tøffere, sier Venemyr.Etter togulykken på Rørosbanen i forrige uke kom kravene om ekstrautstyr for toglederne som følger den sparsomme skinnetrafikken.Ingen følger den tette trafikken på E 18. Der er sjåførene overlatt til seg selv.Daglig leder Arnold Løvoll i Aust-Agder Trafikkselskap (ATS) avviser problemstillingen som handler om om en ulykke må skje før bussene får ekstra betjening.- En av de daglige avgangene kjøres med dobbeltdekker. Da er en vertinne med. Ellers er ikke dobbel betjening tema, sier han.- Sjåførens instruks er klar: Den handler om å kjøre bussen. Alt annet er underordnet og ting han gjør etter egen vurderingsevne. Derfor er det umulig å antyde at dobbel betjening kan redusere fare for ulykker, sier Løvoll.En passasjer som nylig reiste med Kystbussen til Oslo, forteller om en særdeles serviceinnstilt sjåfør. Han styrte den nær fullsatte bussen med lårene mens hendene var opptatt med skriveblokk og mobiltelefon.- Slike øvelser har ingen sjåfører pålegg om å utføre. Sikkerhet er bud nummer én. Men det er sjåførens ansvar å bedømme enhver oppgave og situasjon, sier ATS-sjefen.Godt nytt

15. mars innføres påbud om åpen mikrofon og fast montering av mobiltelefon.Det er Yngvar Venemyr glad for.- Det kan bli mange telefonsamtaler i løpet av en busstur. Vi ønsker jo å være høflige, men det er ikke alltid like moro. Selvsagt kan vi stoppe bussen når noe ekstra skal gjøres. Men det har vi som regel ikke tid til, sier han.Venemyr og hans kollega fikk enda en tilleggsoppgave 1. november i fjor. Da kom kravet om at busspassasjerer under 15 år skal bruke sikkerhetssele når dette er montert i passasjersetet. Eldre passasjerer har ansvar for å feste selen selv.Logisk?

— Myndighetene tillater 30 ståplasser i en buss. Men sjåføren får 750 kroner i bot dersom et barn ikke er sikret. Forstå det den som kan. Vi må uansett kikke ofte i sladrespeilet for å se at loven følges, sier den hovedtillitsvalgte sjåføren.- Det kan gå utover trafikksikkerheten, legger han til.Sjåførene som kjører Kystbussen til Sarpsborg og Sørlandsbussen til Oslo, starter i Kristiansand og bytter som regel i Arendal. Samme sjåfør kjører returen etter en vel fire timer lang pause. Arbeidsdagen kan vare opptil 12 timer.Joakim Monstad satt bak rattet da Sørlandsbussen la ut fra Kristiansand klokken 10.45 i går.- Strekningen Kristiansand-Arendal er verst. Der er veien dårligst og der har vi flest stopp. Mange av stoppestedene er ganske utsatt for ulykker, sier Monstad.Han forsøker å følge sin egen lov bak rattet:- Jeg lar meg ikke stresse. Svært ofte lar jeg bare telefonen ringe. Kjenner jeg stresset komme, har jeg ikke lenger noe i dette setet å gjøre. Men lønnen står ikke i forhold til ansvaret. Det er i alle fall sikkert, understreker Joakim Monstad.