KRISTIANSAND: — Disse kundene har ingen oppkoplingstid for å komme ut på internett, de kan glede seg over høy hastighet og de betaler en fast pris per måned - uansett hvor mye de surfer på nettet, sier Paul Mortensen, salgssjef for UPC i Kristiansand.- Vi forbinder UPC helst med kabel-TV, hva betyr bredbånd for disse abonnentene?- Den utbyggingen av nettet som vi har gjennomført i Kristiansand, og som stadig fortsetter, berører ikke TV-delen. Det skjer når vi i neste omgang digitaliserer nettet, noe som vil gi muligheter for mange flere TV- og radiokanaler. Vi har mange forespørsler om dette.- Når kommer det digital-TV?- Det kan jeg ikke gi noe konkret svar på ennå. Den digitale boksen som kreves til dette, har vært til utprøving i ett års tid i Amsterdam. Boksen har helt ny og spennende teknologi. Det er umulig på det nåværende tidspunkt å uttale seg om prisen på denne.Internett

— Så foreløpig er det internett-kundene som har nytte av det nye bredbåndet?- Det stemmer. Vi startet utbyggingen av bredbånd i fjor, og har i ett års tid solgt abonnementer. For våre kunder som bor i områder der vi har bygd om til bredbånd, er det så enkelt at de kan komme inn til oss og hente den nye «gjør det selvpakken» vår. Hvis de fra før har et nettverkskort, kan de komme på nettet umiddelbart uten at dette koster noe. Vi har to tilbud med forskjellig nedlastings-kapasitet, og det skiller godt og vel en hundrelapp i måneden mellom disse.- Tilbakemeldingene?- Har vært meget bra. Vi hadde problemer en periode før jul da det var forsinkelser fra en fiberkabel-leverandør, og vi ikke hadde den nødvendige kabelkapasiteten. Den vi har nå i Kristiansand, vil holde lang tid fremover.- Konkurransen hard om kundene?- For privatmarkedet er det to store aktører til, Telenor og Agder Energi. Det er fryktelig dyrt å bygge ut et nett. UPC, Agder Energi og Telenor har eget nett som andre og fremtidige konkurrenter i så fall må leie seg inn på. Sannsynligvis vil det derfor være tre som kjemper om privatkundene, sier Paul Mortensen.-