KRISTIANSAND: — Samferdselskomiteen på Stortinget kommer enstemmig til å anbefale at Sørlandet blir tildelt to OPS-prosjekter (offentlig-privat-samarbeid) i kommende veiplanperiode, sier Aud Blattmann til Fædrelandsvennen.Hun anser dette som svært gledelig ettersom det åpner for at begge veietappene kan bygges ut raskere enn det som ellers ville vært tilfellet.Det har lenge ligget i kortene fra samferdselskomiteens side at OPS skal prøves ut på E 18 mellom Grimstad og Kristiansand, nærmere bestemt etappen Nørholm-Dyreparken.Gledelig

— Det nye og virkelig gledelige er at komiteen også går inn for å bruke OPS-modellen for utbygging av E 39 over Kvinesheia. Der lå det i utgangspunktet an til at man ikke kunne komme i gang før henimot 2005. Nå kan Kvinesheia komme i gang raskere, sier Aud Blattmann.Nå håper hun at kommunene i vestre Vest-Agder blir enige om hvor bomstasjonene skal stå, slik at dette ikke blir noe forsinkende element. For det er hard kamp om hver veikrone. Veisjef Andreas Setsaa i Vest-Agder sier at når Stortinget anbefaler OPS også over Kvinesheia, så er det meget positivt og åpner for en raskere veiløsning enn det man ellers ville fått.- På dette punkt må jeg ta alle mulige forbehold ettersom jeg ikke har sett teksten og de nærmere vilkår som måtte ligge i komiteens innstilling, sier Setsaa.Men han legger raskt til at dersom dette er riktig, kommer Statens vegvesen Vest-Agder til å hive seg rundt og gjøre sitt ytterste for at prosjektet skal komme i gang så raskt som mulig.Gledelig

Knut Dannevig, som har stått i spissen for Bedre stamvei på Sørlandet, anser det som gledelig og interessant hvis to meget viktige stamveietapper blir bygd som OPS-prosjekt. Men også han legger vekt på at ordlyden i innstillingen fra samferdselskomiteen er viktig.- Fra stamveiaksjonen har vi allerede tatt initiativ til å invitere teknisk direktør i Vegdirektoratet for samtaler med sentrale aktører i landsdelen. Vi er ikke minst opptatt av å få så presise opplysninger som mulig om OPS - ikke minst hvordan landsdelen selv kan bidra mest mulig til fortgang i slike prosjekter, sier Dannevig.Han synes også at dette indikerer at Sørlandet har fått rimelig god uttelling for argumentasjonen som har vært drevet for fortgang i utbyggingen av veier i landsdelen.Klart i dag

I går kveld var det fortsatt uvisst om samferdselskomiteen anbefaler hele eller deler av disse to svært viktige veietappene her sør som OPS-prosjekter. Det anslås at komiteen blir ferdige med prioriteringene i nasjonal transportplan 2002-2011 i løpet av natten eller formiddagen i dag.E 18 mellom Dyreparken og Nørholm er delt inn i fire utbyggingsetapper. I regjeringens forslag fra i fjor høst, var det antyder at OPS kunne brukes på en eller flere av disse etappene. E 18 på denne strekningen skal bygges som smal firefelts motorvei - med en total bredde på 20 meter.