KRISTIANSAND: Flere kritiske punkt måtte nemlig måles og sjekkes før reiseruta kunne spikres. Et fly er som kjent en del større enn en bil. Oddernestunnelen måtte derfor vrakes, mens Haumyrheitunnelen derimot kan benyttes.

Selve tauinga skal foregå natt til lørdag.

— Dette er ganske hektisk, ja, sier gruppeleder for kampfly på Luftforsvarets skolesenter Kjevik, Rune Boye Johansen, som torsdag er godt i gang med demontering av flyets vinger.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Bildene viser klargjøring av F-16 før den skal taues til Kristiansand sentrum natt til lørdag natt. På bildet ser vi fra venstre kaptein Rune Boye Johansen (nede i bildet), sersjant Jan Zielinski, fenrik Joar Skansen og kaptein Steinar Olsen. Fotograf: Torstein Liene, LSK. Taues av traktor

Boye Johansen regner med at han og de andre mekanikerene vil bruke mellom to og tre timer per vinge, både i forkant av reisen fredag, og i forkant av returen lørdag.

Eksempelvis må flyet, som med vinger er 10 meter bredt slankes kraftig i bredden.

— Når vi har demontert vingene får vi flyets bredde ned til 2,70, forteller Boye Johansen.

Høyden er det derimot ikke mye å gjøre med. Flyet er 4,70 høyt uansett, og spenningen var derfor stor da man skulle planlegge reisen fra Kjevik til Kvadraturen.

— Vi smyger heldigvis gjennom Haumyrheitunnelen, men i Oddernestunnelen ødelegger vifter og skilt i taket for oss, forteller Boye Johansen.

Reiseruta er derfor lagt over Lund på vei inn mot Kvadraturen.

— Ja, vi kjører Østre Ringvei og Marviksveien på vei inn mot Elvegata, og videre ned Tollbodgata, tvers over Festningsgata, videre ned Tollbodgata til Kirkegata, og så til høyre inn mot Nedre Torv, sier Boye Johansen.

Flyet skal taues etter en spesielt tilrettelagt traktor.

— Bortsett fra at den traktoren akkurat nå er på verksted, har vi grei kontroll, humrer Boye Johansen, som regner med at traktoren skal være ferdig reparert i tide.

Må passes på

Når flyet er vel fremme i byen natt til lørdag, skal 8 mekanikere jobbe på spreng utover natta for å kople på vingene igjen.

— På natta skal vi også til enhver tid ha 8 vakter som passer på at folk som er på byen ikke ødelegger flyet, sier Tom Nørsett, som er gruppeleder ved Luftforsvarets skolesenter Kjevik.

F-16-flyet skal stå utstilt på Nedre Torv i Kristiansand lørdag 6. september, og det blir da mulig å prøvesitte flyet. Flyet brukes til daglig i undervisningen ved skolen, men har per i dag ikke tillatelse til å brukes i lufta.

— Skal dette flyet opp i lufta behøves ekstraordinære undersøkelser og tillatelser, sier Rune Boye Johansen.

Lørdag kveld skal flyet demonteres og fraktes tilbake til Kjevik.

Luftforsvaret vil være synlige i bybildet fra klokka 10 til 15 lørdag. Hensikten er å sette fokus på utdanningsmulighetene ved Luftforsvarets skolesenter Kjevik.