KRISTIANSAND: Ideen kommer fra Fred Bjerke.

Og ikke bare det.

Lederen av Kristiansand næringsforening ønsker også å gjennomføre den.

— Sjøen ligger jo der. Der gjør Maarten også, i alle fall utenom sommersesongen, påpeker Bjerke.

Han ønsker i alle fall å prøve ut en tanke som med ujevne mellomrom har vært tenkt og lansert, å benytte havet som avlastning for stadig tettere biltrafikk.

— Først vil vi teste ut om dette er noe folk vil bruke. Så blir eventuell videre drift et regnestykke.

Komponentene i regningen vil Fred Bjerke foreløpig holde for seg selv. Men målet hans er klart nok: At passasjerbåt i trafikk blir permanent og selvfinansierende.

Han tenker faste båtruter mellom Andøya, Auglandsbukta og vesterhavna om morgenen og returer om ettermiddagen.

— Kan en båt med 80 sitteplasser gjøre noe nevneverdig med tett bilkø?

— Kanskje vil den fjerne opp mot 80 biler fra køen? parerer Fred Bjerke. Og dersom dette blir vellykket, kan det gi grunn for også vende blikket østover, legger han til.

Der ser han for seg tilsvarende båtrute, eksempelvis mellom byen, Korsvik og Hamresanden. Men da med en større båt.

Subsidier

— Ideelt sett bør en båttur koste omtrent det samme som en busstur, altså 27 kroner. I dag finansieres omtrent halve bussbilletten med offentlige kroner. Det samme bør kunne gjøre med båtbilletter. Aller helst bør vi få til en sambillettering mellom båt og buss, slik at brukere kan reise fritt videre med det ene etter betalt ankomst med det andre.

Penger er hovedtema når Bjerke om kort tid diskuterer båtplanene med samferdselssjef Leif Storsve i Vest-Agder fylkeskommune.

— Den diskusjonen medvirker vi gjerne til. Trafikkavlastning med båt har vært utredet før, og gikk den gang på skjær før ideen ble testet ut. Det ble for dyrt. I dag er utgangspunktet endret ved dramatisk økt biltrafikk vest for Kristiansand sentrum. Derfor avviser vi ikke planene uten videre. Men igjen vil kostnader avgjøre, sier samferdselssjefen.

Han utelukker ikke at midler fra rushtidsavgift kan brukes til å delfinansiere båtdrift i rushtiden.

MS Maarten eies av Kristiansand kommune og er skilt ut i eget aksjeselskap.

Koordinator Liv Karin Aaneland sier at selskapet er interessert i at båten brukes mest mulig.

— Eneste forbehold fra vår side er sommersesongen. Fra mai til september er Maarten opptatt, opplyser hun.

M/S Maarten ble solgt av Kristiansand Havn til Kristiansand kommune i 2002. Båten er sertifisert for 80 passasjerer.