Vi ble med en vogntogsjåfør på tur. Se video fra noen av fylkets dårigste veier i videovinduet over!

Hvilken mener du er Agders dårligste fylkesvei? Skriv din mening nederst i artikkelen.

AGDER: Det sier regionsjef i Norges lastebileierforbund, avdeling Agder-fylkene og Rogaland, Karl W. Strandvik.

Riksrevisjonen fremla en rapport torsdag som slår fast at Statens Vegvesen ikke har god nok kontroll over drift og vedlikehold av veinettet i Norge.

1. januar 2010 overtar fylkeskommunene ansvaret for riksveiene, som et ledd i forvaltningsreformen.

— Nå er vegvesenet i ferd med å kreke seg opp på et nivå slik at de kan styre dette, og de har langt igjen ennå. Så skal ansvaret overføres fylkeskommunene, som knapt har kompetanse på dette? Vi ser veldig store utfordringer med denne reformen, sier Strandvik.

Vi ble med lastebileier Joar Grødum for å sjekke standarden på riks- og fylkesveier i Vennesla, Kristiansand og Birkenes. Han har ingen tro på at den blir bedre hvis fylket får hele ansvaret.

- For lite kunnskap Strandvik er bekymret for kunnskapsnivået i fylkeskommunene.

— Vi har god dialog med Vest-Agder fylkeskommune, og vi vet at de erkjenner dette. I plandokumentet sier de at oppbygging av kompetanse er et helt sentralt kriterium for å få dette til. Denne kompetansen skal de kjøpe av vegvesenet, som heller ikke maktet dette, sier en oppgitt Strandvik.

25 millioner ekstra I Aust-Agder fylkeskommune er plansjef Ola Olsbu optimistisk.

— Vi ønsker å ta imot oppgaven og se hvordan vi kan gjøre dette best mulig. Bli veieier og forvalte midlene stilt til disposisjon på en best mulig måte, sier Olsbu.

Aust-Agder fylkeskommune er tilført 74 millioner kroner til drift og vedlikehold og får tilført 41 millioner kroner til nye investeringer. Dette er på samme nivå som det Statens vegvesen har disponert. I tillegg får fylkeskommunen 25 millioner kroner ekstra. Disse skal brukes for å ta igjen noe av etterslepet etter vegvesenet.

Politikerne Olsbu mener fylkespolitikerne må ta de nye oppgavene alvorlig.

— Når vi har fått de midlene som Statens vegvesen fikk og 25 millioner kroner i tillegg, må vi forvente at vi kan klare å være minst like gode som staten. Det er vår ambisjon. Men det er en kamp om prioriteringene. Fylkestinget må ta ansvar og vise at vi klarer å prioritere vei.

Ikke bekymret Regionveisjef Andreas Setsaa i Statens vegvesen region sør tror ikke reformen vil slå uheldig ut for bilistene.

— Når det gjelder prioriteringer er jeg ikke engstelig for det. Fylkespolitikerne er opptatte av å tilby sine innbyggere et godt veinett. Det andre er at Statens vegvesen fortsatt skal forvalte veiene på vegne av fylkeskommunen, sier Setsaa.

Hvilken mener du er Agders dårligste fylkesvei? Skriv din mening under.