KRISTIANSAND: — Den kommer nøkkelferdig fra verftet, og er her for å bunkre vann, sier vakthavende ved havnevakta i Kristiansand til fvn.no.

Det er hektisk aktivitet ombord på yachten, men pressen slipper ikke inn til selve herligheten. Ingen offentlige instanser kan fortelle noe som helst om båten, men fvn.no treffer medlemmer av familien til eierne i Kristiansand sent lørdag kveld.

- Yachten er hjemmehørende i Isle of Man, forteller vedkommende til fvn.no, men de ønsker ikke å offentliggjøre noen navn.

En milliardær med base på øya mellom Irland og England har altså kjøpt luksusyachten, som faller inn under kategorien "megayacht".

Etter å ha vært på byen i Kristiansand lørdag kveld, går turen nord om Skottland hjem til hovedstaden Douglas på Isle of Man, som er et skatteparadis med egen valuta, men forfatningsmessig tilhørende Storbritannia.

Et søk i internasjonale skipsregistre bekrefter at skipet har engelsk flagg (dvs Isle of Man-flagg), vekt (2500 tonn) og byggeår 2007.

Nyskapningen duppet ut av verftet Oceanco i Alblasserdam i Nederland så sent som i oktober i fjor, klart for testing.

Deretter har det sikkert tatt tre måneder bare å polere all messingen ombord før endelig godkjenning.

Gresk flagg

På prøveturer har såkalte " shipspottere" notert seg at båten har seilt med gresk flagg. Ellers er det normal praksis at Grand Cayman-flagg heises, et såkalt " bekvemmelighetsflagg".

Men nå ender altså båten opp på øya i irskesjøen, og hvem vet, kanskje de har norske aner, de nye eierne. Vikingene etterlot seg i hvertfall en betydelig kulturell arv på øya, blant annet leses grunnloven opp rituelt hvert år på stedet "Tingvoll", midt på øya.

Det er designerne Nuvolari-Lenard i Venezia som har tegnet båten, " sammen med eierne" skriver yachtmagasinet MegaYacht. Prosjektet ble vist frem under Monaco yacht show i oktober 2004, der studioet mottok store ovasjoner for båtens rene linjer.

Prestisjeprosjektet har gått taktfast i tre år inne i Oceanco sin spesialbygde verfthall på over 400 meter i lengde. En 110 meter lang storesøster av Amevi er også under uthamring.

Spesifikasjoner:

Lengde: 80.00m/262.48fot

Mast: 14.20m/46.60fot

Maks hastighet: 19.5 knots

Rekkevidde. 5,500 nautical miles at 14 knots

Lugarer, gjester: 1 hovedsuite + 3 doble VIP-suiter + 2 doble luksus-gjestelugarer + 2 toroms gjestelugarer

Lugarer, besetning: Kapteinslugar + 1 maskinistlugar+ 2 offiserlugarer+ 10 doble lugarer

1 firemannslugar

Materiale: Stål / Aluminium

Motor: 2 x 4,680hk / 3,492 kW MTU diesel 16V 595TE70

Drivstoffkapasitet: 294,000 liter

Stabilisator: Rolls Royce Zero Speed retractable

Klassifikasjon: Lloyds register X100 A1 SSC Yacht (P) MONO G6 XLMC UMS ? MCA

Arkitekt/verft: OceAnco

Eksteriørdesign: Nuvolari & Lenard

Interiørdesign: Alberto Pinto

Pris: Antagelig alt for mye

Yachtspotting.com: Her kan du lese rykter om - og se flere bilder av yachten " Amevi"