GRIMSTAD: — Disse tilhører den farligste gruppen bilister. De ser ikke på trafikksaker som noe straffbart. Å bli tatt for hastighet er som ei pølse i slaktetida for kriminelle, som tar større risiko og er overrepresentert ved ulykker, sier UP-sjef Steven Hasseldal.

Kriminelle er kjent for å være svært mobile, noe både lokalt politi og utrykningspolitiet er blitt mer bevisste på når de kjører langs veiene. I 2007 kom utrykningspolitiet over 45 kjeltringer i trafikkontroller på Agder. I år doblet UP antall pågripelser.

— Vi har lykkes bedre gjennom et tettere samarbeid med trafikkstasjonene og politiets etterretning og analysegruppe. Vi har også fått mer kunnskap om hvor vi bør stå. UP er rett og slett blitt skarpere, sier den lokale UP-sjefen Steven Hasseldal.

LOVENDRING

UPs kamp mot kriminelle har gitt en økning av narkotikabeslag på 200 prosent. Nå ønsker UP-sjefen at politikerne i løpet av 2009 endrer loven slik at flere narko- og pilleruskjørere kan lukes ut av trafikken.

— Det er meningsløst at vi ikke har nulltolleranse for bilførere påvirket av illegale stoffer. Hvor er logikken, spør Hasseldal.

UP sjefen venter på bedre utstyr for å avsløre ruskjørere, blant annet et apparat som kan gi promillebevis på kontrollstedet.

REKORDHØYT

Antall førerkortbeslag på Agder er blitt rekordhøyt. Fortsatt tas flest for hastighet. Frem til midten av desember beslagla UP 528 førerkort.

Til sammenligning ble det i hele UP-distriktet, Agder og Rogaland, tatt 640 førerkort i 2007. Fra 2006 og bakover lå antall førerkortbeslag på rundt 350. — Økningen i 2007 var stor. Tallene i dag er derfor svært høye, sier Hasseldal.

Bilister flest tar avstand fra promillekjøring, men synes det er greit å kjøre litt for fort. En undersøkelse viser at over halvparten bryter fartsgrensene.

KAMPANJE

  • Holdningen er dårlig. Vi ser frem til at Statens vegvesen i 2009 skal ha en større kampanje for å fokusere på fart. 10-15 km/t kan utgjøre en stor forskjell ved et uhell, sier Hasseldal.

Nye E 18 Grimstad - Kristiansand gir UP nye utfordringer. En bilfører er allerede knepet i over 160 km/t i Grimstad.

— Motorveien blir veldig mye sikrere. Vi kan ikke prioritere nye E 18 når vi har andre farligere strekninger. Men vi skal være på motorveien også, stort sett i sivile biler. Å ha ordinære laserkontroller er vanskelig og risikofylt, sier UP-sjefen.