KRISTIANSAND: Religiøse sanger og bordvers er bannlyst i den moderne skolen. Etter utallige oppfordringer skrev Eyvind Skeie forrige uke et bordvers, som kan hende kan kutte den gordiske salmeknuten.

– Jeg har fått veldig mange spørsmål etter at det nøytrale livssynsfaget kom. Jeg har tenkt utrolig mye på hvordan jeg som prest kunne lage en nøytral sang med viktige motiver, uten et tydelig gudsbegrep. Jeg har brukt flere år på det, sier Skeie.

NYTT BORDVERS: Salmedikter Eyvind Skeie har skrevet et nøytralt bordvers etter utallige oppfordringer.

Helt privat

Forrige uke satte han seg endelig ned og skrev ut den endelige versjonen av «Mat og drikke på vårt bord», og sendte ut til venner og kjente.– Dette har jeg laget helt privat, uten ei krone, sier Skeie.

– Men vi har jo allerede «Kua mi», «Det var mat på bordet da vi kom», og…?

– Det blir for banalt, jeg håper mitt vers klinger inn mot en rikere klangverden, sier Skeie.

Presten har tidligere laget gravferdssangen «Døren lukkes» for humanetikere, sanger for fjernsynsprogrammene Portveien og Sesam Stasjon. Han har laget den livssynsnøytrale adventssangen «Tenn lys», og nå altså nøytralt bordvers. Har han blitt humanetiker?

– Nei, men jeg synes det er viktig som kristen å delta i felleskulturen, sier Skeie.

Jord og gaver

Fire temaer er sentrale i sangen: Den gode jord, gavene, solidaritet mellom barna og solidaritet mellom de som har og de som ikke har. Som en god agnostiker?

– Ja, skal du sette det på spissen, så. Jeg vil gjerne at en agnostiker kan synge dette.

– Det som skiller oss fra dyrene er den lille ærbødigheten overfor mysteriet at vi får mat hver dag. Det er viktig å lære barna om det, så man ikke hiver seg over maten som et vilt dyr, sier Skeie.

NØYTRALT: Her er det nye bordverset.

– Svikter ikke

– Bidrar du ikke til at gudsbegrepet forsvinner?

– Satt på spissen, kan du gjerne si det. Men barn som er vant til kristne bordvers, vil kjenne igjen motiver. Jeg håper også både en muslim, hindu og buddhist vil kunne legge sin ærbødighet for måltidet inn i sangen. Jeg føler ikke jeg svikter min kristne tro, sier Eyvind Skeie.

– Bedre enn «Kua mi»

– Jeg synes det er kunstig at vi ikke skal kunne bruke religiøse uttrykk i bordversene, men likevel: Dette er fint og mer høytidsstemt, og mye bedre enn «Kua mi» og «Mat på bordet da vi kom bommelibomm», sier kapellan Nils Terje Andersen i Vågsbygd kirke, etter at vi viste ham verset i går kveld.

– Jeg vil si det er et skritt frem eller jamngodt med «Kua mi, jeg takker deg». Jeg gir 5 for initiativet og 4 for teksten. Melodien kan jeg ikke kommentere, for jeg har ikke piano, sier pressesjef Jens Brun-Pedersen i Humanetisk forbund.

Han stiller litt spørsmål ved gavene Eyvind Skeie omtaler.

– Snakker man om den skjeve ressursbruken i verden, kan det han kaller gaver forstås som tjuvgods, sier Brun-Pedersen.

– Det er verdiladet uten å være livssynsladet. Det kan fint brukes i offentlige institusjoner, konkluderer Brun-Pedersen.

– Som tilsynsmyndighet vedkommer det oss egentlig ikke. Men umiddelbart ser verset ut til å holde høy kvalitet. Og alt som kan samle er positivt. Det ligger jo i vår kultur at vi synger sammen eller sier noen ord når vi skal spise. Men jeg forutsetter at foreldre, elever og lærere blir enige om dette, før man tar det i bruk, sier utdanningsdirektør Gunnar Skaar hos Fylkesmannen i Vest-Agder.

Fædrelandsvennen utfordret Vågsbygd Menighet til en test av det nye bordverset «Mat og drikke på vårt bord». Den utfordringen tok menigheten på strak arm. I går ettermiddag var det nemlig musikktime i Vågsbygd kirke, og etter at denne var over, fikk Audhild Wessmann tekst og noter til bordverset. Sporty tok hun utfordringen, og kort tid etter sang hun «Mat og drikke på vårt bord».

Hør det nye bordverset her og døm selv Er det for lite kristent innhold i bordverset? Eller mener du det er riktig å bruke et nøytralt bordvers i skolen? Si din mening i debattfeltet under.