LILLESAND: Ifølge Statens vegvesen er det geotekniske analyser og beregninger, sammen med valgt byggemetode, som gir grunnlag for å bygge en trygg midlertidig vei forbi rasområdet.

Se bilder fra rasområdet her

VIDEO: Her bygges omkjøringveien (reportasje fra tirsdag) — Er dere sikre på at veien blir trygg?

— Ja, det er vi. Ellers hadde vi ikke gått for den løsningen. Vi brukte et par dager på å bestemme oss og kvalitetssikre, svarer Statens Vegvesens prosjektleder for E 18-utbyggingen i Lillesand, Nils Ragnar Tvedt.

Fyller på med leca Han forklarer at metoden som skal brukes for å bygge den nye strekningen vei, blir å legge så mye som mulig av veien der grunnen er fast. Han anslår at 50-60 meter vil gå over leiregrunn.

— Der vi er ute på leire skal vi fylle med lettfylling. Vi skal grave av jord og legge på leca så det ikke blir for mye belastning, sier Tvedt.

Den midlertidige veien vil gå cirka ti meter lenger inn på jordet fra der den gamle veien går. Der grunnen er mest kritisk vil veien gå cirka 25 meter fra raskanten. Det er disse 30-40 spesielt kritiske metrene som har skapt ekstra hodebry for ekspertene, men nå er altså Statens Vegvesen trygg på at de har funnet en sikker løsning.

Åpning til uka?

Veivesenet forventer at veien kan åpnes i første del av førstkommende uke. Men det er vanskelig å si eksakt.

— Vi må jobbe oss litt forsiktig frem, begrunner Tvedt.

Den tofelts midlertidige veien vil nok glede mange beboere på Birkeland, som har hatt mye trafikk forbi siden lørdag ettermiddag. Trafikantene vil også spare betydelig med tid når den midlertidige veien åpnes.

Nils Ragnar Tvedt sier at veien antakelig vil ha fartsgrense på 40 eller 50, men dette er ikke bestemt ennå.