KRISTIANSAND: — Vi har en innbookingsøkning på 70.000 sammenlignet med i fjor, sier linjedirektør i Color Line, Odd Grønberg, til fvn.no.

Stor kapasitet

Det gjelder for hele året fram til august, men linjedirektøren legger ikke skjul på at den store økningen har vært fra Superspeed startet opp 13. mars i år.

Hva dette vil si økonomisk kan linjedirektøren foreløpig ikke si eksakt, men legger ikke skjul på at det ser meget positivt ut:

— Nå kjører vi bare med en båt i sommersesongen. Selv om båten er dyr tar vi både flere passasjerer og har mindre utgifter enn ved å kjøre med to ferjer, som vi har gjort tidligere, sier linjedirektøren.

Får med seg bil

Var dette som forventet?

— Nei, vi har hatt en fantastisk utvikling og en respons langt over forventet, forteller han.

Grønberg forklarer mye av suksessen med fordelen av større bildekk. Tidliger hadde Color Line en kraftig begrensning på bildekket. Nå kan alle som ønsker det få med seg bil.

"Alle" vil reise igjen

Han tilbakeviser at suksessen kun er et blaff i starten, som følge av at skipet akkurat har kommet:

— Vi kjører markedsundersøkelser hvor alle som reiser blir bedt om å svare på noen spørsmål. Saken er at nesten alle svarer de vil reise med oss igjen. Faktisk over 90 prosent, og det er langt høyere enn tidligere resultater.

Flere sitteplasser

I starten fikk Color Line mye kritikk for få sitteplasser på Superspeed. Enkelte mente det lignet et slaveskip, og Color Line måtte redusere kapasiteten.

Nå er flere sitteplasser, som skal være montert før sommersesongen, under produksjon. Det vil gi rundt 1920 godkjente sitteplasser, og en kapasitet på 1750 passasjerer.

— Det vi hadde var ikke nok. Vi må bare innse at folk har for vane å ta mer enn en sitteplass, sier Grønberg.