Kristiansand har hatt en sterkere utbygging av kjøpesenter utenfor bykjernen sammenlignet med andre norske byer, ifølge Aud Tennøy ved Transportøkonomisk institutt. Hun mener resultatet er økt bilbruk. Foto: Kjartan Bjelland
Forskningsleder ved Transportøkonomisk Instititutt, Aud Tennøy, mener Kristiansand har en unik mulighet til å få til vekst i sentrum ved å ta i bruk ledige arealer til kontorbygg. Her er hun på vei hjem fra torsdagens konferanse. Foto: Kjetil Reite

Forskningsleder ved Transportøkonomisk Institutt, Aud Tennøy, mener utvidelsen i Sørlandsparken og NOVs nybygg ved Korsvikfjorden er eksempler på prosjekter som gir mer bilbruk og mindre attraktivt sentrum.

Hun advarer også mot å tro at et nybygg for 2000 ansatte vil føre til at folk flytter til nærområdet.

— Noen tror at om man legger en stor arbeidsplass som National Oilwell et sted, så bosetter de ansatte seg i området rundt. Men det er en myte. Folk bor overalt, de får lange avstander og de bruker bil, sa Tennøy da hun fikk spørsmål om prosjektet på en kollektivtransportkonferanse torsdag som ble arrangert av atp-utvalget (areal, transport, plan)

Bekymringsfull

Tennøy mener Kristiansand har en unik mulighet til å lage et attraktivt sentrum på grunn av ledige arealer, men at utbygging utenfor sentrum kan ha negative konsekvenser.

Hun trekker fram Sørlandsparken som eksempel.

— Kristiansand driver med en arealplanlegging rundt Sørlandsparken som bidrar til økt vekst i biltrafikken. Det er mange byer som foretar lignende utbygginger, men det er få som har gjennomført en så stor utbygging av kjøpesenter som i Sørlandsparken, sier Tennøy til Fædrelandsvennen.

Hun mener utbyggingen gir motsatt effekt enn det Kristiansand har satt seg som mål, nemlig nedgang i biltrafikken.

— Det genererer ikke bare mer biltrafikk, men det trekker også kraft ut av sentrum. Og når man i tillegg etablerer kontorlokaler i slike områder, vil det generere mye mer trafikk enn om arbeidsplassene ble etablert i sentrale strøk.

Kritikk

Lokal og regionalpolitikere som var til stede på konferansen, reagerer spesielt på kritikken av NOV-bygget.

— Vi har store næringsarealer i Kristiansand sentrum. Men når en utbygger sier at de kun vil være der, hvis ikke flytter de ut av landet, kan man ikke bare teoretisere, sa Høyres gruppeleder Hans Otto Lund (H).

Også fylkesordfører Terje Damman (H) er kritisk til forskningslederen.

— Skulle man bare sett på ønsket om mest mulig kollektivbruk, kan man se det på den måten. Men det er mange andre elementer som må tas med. Det gjelder type arbeidsplass, hvor de ansatte bor og hvilke effekter det har for nærområdet.

Tennøy sier at hun ikke har som mål å engasjere seg i en lokal byggesak, men å si noe om hvilke effekter en utbygging utenfor sentrum har.

— Når man bygger arbeidsplasser utenfor de tyngste kollektivlinjene, vil det generere mer trafikk. NOV er et eksempel på en utbygging som kan gi en slik effekt, sier hun.

Parkeringsplasser

Tennøy mener Kristiansand har gjort mye rett ved å legge til rette for nye kontorarealer blant annet på Jernbanetomta og ved å drive med fortetting. I andre byer har en slik utbygging i sentrum vist seg å være vellykket.

— Hvis man ser til Oslo, er Bjørvika blitt et svært attraktivt område. Fire prosent av de ansatte vil ha parkeringsplasser her, men dette er de mest populære kontorene i byen.

For liten for kollektivsatsing

Regjeringen kommer ikke til å inkludere Kristiansand i sin storsatsing på kollektivtrafikk i storbyene. Byen er for liten.

Regjeringen vil prioritere Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger når de starter sin store kollektivsatsing. Den innebærer at staten tar halvparten av regningen på store kollektivprosjekter.

— Det er historisk at staten tar på seg en så stor rolle i utbygging av infrastruktur, så da må vi starte der effekten er størst, sa statssekretær i Samferdselsdepartementet, John-Ragnar Aarset (H), på en kollektivkonferanse i Kristiansand torsdag.

Borgerlige politikere fra Agder har jobbet for at Kristiansand skal bli blant storbyene som blir prioritert. Slik blir det altså ikke.

— Det er disse fire storbyene som har den største trafikken, størst befolkning og størst utfordring, sa Aarset.

Lokalpolitikerne må dermed innse at de også i framtiden må satse på belønningsmidler hvis de vil ha penger fra staten.