— Vi får jo veggen midt i fleisen. Med en slik høyde på bygget blir det utvilsomt en verdiforringelse for våre boliger. Det verste er all trafikk og støy det medfører, sier Kristin Hakli.

De frykter trafikk og støy når 2000 personer skal til og fra jobb på Støodden, på nedsiden av veien bak dem. Fra venstre Merethe Kristiansen, Kristin Hakli og Eli Beate Wiig. Foto: Torstein Øen

Da de tre naboene flyttet inn i Sømsveien for et par-tre år siden, sjekket de nøye hva som kunne bygges langs sjøen foran dem:På Støodden skulle det kun tillates næringsbygg i to etasjer.

Ingen innsigelser

Men eiendomsinvestorene har andre planer. På vegne av National Oilwell Varco (NOV) vil de reise Sørlandets største kontorkompleks – med fire etasjer, 2000 arbeidsplasser og inntil 40.000 kvadratmeter gulv.

Høringsrunden er nettopp avsluttet. Verken Statens vegvesen, fylkeskommunen eller Fylkesmannen har funnet grunn til å reise innsigelse.

Tilbake står "bare" protester fra en haug naboer og velforeninger, og det er neppe nok til å velte et så stort bygg på sjøen.

Fylkesmannen etterlyser vurdering av alternativer, som Strømsheia og Timenes næringspark ved E 18, men mener likevel trafikksituasjonen lar seg løse.

— Kommunen har presentert så gode løsninger at vi ikke kan se at utbyggingen kommer i konflikt med nasjonale føringer, sier assisterende fylkesmann Tom Egerhei.

Han medgir at en så stor aktør som NOV blir tatt hensyn til.

— Dey offentlige har en viktig oppgave i å tilrettelegge for en av de største bedriftene i regionen. De samler aktivitet som hittil har vært spredt, noe som kan gi grunnlag for bedre kollektivdekning for hele Søms-området, fremholder Egerhei.

- Verden sjelden optimal

Fylkeskommunen fremmer en positiv høringsuttalelse som skal godkjennes av SAM-utvalget neste uke.

— I sum synes vi dette kan aksepteres. Det er ikke optimalt i forhold til eksisterende planer, men verden er sjelden optimal, uttaler regionalsjef Kenneth Andresen.

Også veivesenet godtar løsningen, som forutsetter at utbygger bekoster tre rundkjøringer langs veien ut til Rona, og utbedring av to kryss langs Sømsveien.

— Dette har vært et greit løp for utbygger. Befaringene kommunen har hatt her ute har vært ren proforma, hevder Kristin Hakli.

— Men er det ikke forståelig at kommunen imøtekommer en så viktig bedrift?

— Jeg forstår en velvillig holdning, men signalet har vært at "dere får det som dere vil". Kommunen har ikke vært på banen og foreslått andre tomter, svarer Hakli.

Gir ikke opp

Naboene vil kreve kompensasjon for eventuelle ulemper. Eli Beate Wiig er den av naboene som taper betydelig utsikt, men det bekymrer ikke mest:

— Vi er opptatt av at trafikksikkerhet, gang-/sykkelveier og støyskjerming blir ivaretatt, sier Wiig, som frykter utbygger slipper for billig.

Randesund bydelsråd har fått utsatt høringsfrist til over helga. De vil hevde kommunen bryter plan- og bygningsloven med en så omfattende utbygging.

— Vi stiller oss undrende til ikke overordnede myndigheter kommer opp med kritiske merknader, de er blitt borte på vei opp i organisasjonen. Men vi kommer fortsatt til å kjempe for en ordentlig planutredning, sier talsmann Dag-Runar Pedersen.

- Ordinær prosess

Plan- og bygningsetaten vil etter alt å dømme legge fram en ny, positiv innstilling for byutviklingsstyret i mars.

— Var utfallet bestemt på forhånd?

— Nei, denne saken har fulgt en ordinær planprosess, men det har vært store naboprotester. Saken dreier seg om nytt hovedkontor for en hjørnesteinsbedrift. I slike prosesser kan det komme innsigelser fra offentlige myndigheter, sier saksbehandler Jøran Syversen.

— Fylkesmannen mener dere kun i "begrenset grad" har vurdert alternativer. Hvorfor?

— Som vi har sagt hele tiden: Dette er ikke en lokaliseringssak, men en vurdering av området på Støodden, hvilke konsekvenser og avbøtende tiltak det utløser. Flere alternativer kunne vært vurdert, men det har NOV gjort på et tidligere stadium.

— Beboere etterlyser gang-/sykkelvei langs Sømsveien?

— Det ligger som en oppgave etter hvert, men utbygger har allerede fått heftige rekkefølgekrav i form av tre kryss som skal utbedres, svarer Syversen.

- Vil forskjønne området

Eiendomsinvestor Rune Torsøe er sammen med Ivar Mjåland byggherre på Støodden. Han finner det for tidlig å si om det er grunnlag for kompensasjon til de nærmeste naboene.

— Det jeg kan si er at bygget som er under planlegging vil forskjønne den indre delen av Korsvikfjorden, som i dag er et eldre industriområde.

— Hvis dette vedtas, når går dere i gang?

— Vi har ikke planlagt byggestart, men alle er motivert for å komme i gang. Men vi er tålmodige og avventer reguleringsprosessen, svarer Torsøe.