AGDER: — Om lag 7000 personer og kjøretøyer kommer til å bli fotografert av ATK-boksene i Agder-fylkene i løpet av året. Det er stort sett samme tall som i fjor, opplyser avdelingsingeniør Arnfinn Ekeberg i Statens vegvesen til Fædrelandsvennen.

Innen utgangen av året regner Ekeberg med at fotoboksene har tatt cirka 5000 bilder i Vest-Agder og opp mot 2500 bilder i Aust-Agder. I gjennomsnitt gir hver hastighetsoverskridelse en bot på cirka 2000 kroner. Det gir en samlet inntekt i statskassen på 15 millioner i løpet av 2007. - Pengene er ikke det viktigste. Reduksjonen i antall ulykker er mer viktig, og vi vet at fotoboksene har en ulykkesreduserende effekt, understreker avdelingsingeniør Ekeberg.

Tallet på fartsoverskridelser i Aust-Agder har gått noe ned. Det har sammenheng med at anleggsvirksomheten langs E 18 har ført til variable fartsgrenser forbi boksene, og enkelte tekniske problemer.

Baneheia på topp

Tidligere år har veivesenet registrert flest antall fartsoverskridelser på Vesterveien. Nå er det faktiske tallet høyest i Baneheitunnelen.

  • Det betyr ikke at fartsnivået på Vesterveien har gått ned, men har sammenheng med hvilket sted vi har kamera mest i bruk, forteller Ekeberg.

I Flekkerøytunnelen ble det for kort tid siden registrert 100 fartsoverskridelser i løpet av 12 timer. Ved neste kontroll ble det samme antall overskridelser registrert over en periode på nesten fem døgn.

— Dette forteller oss om effekten av fotoboksene, sier Ekeberg.

Rundt nyttår kommer en ny boks på E 39 ved Lenefjorden i drift. Samtidig håper politiet at flere og flere bokser skal bli digitalisert. I dag er det bare fire av de 29 operative boksene som sender bildene direkte inn til veivesenet når fartssyndere knipses.

Statens vegvesen jobber ut fra et mål om at alle fotoboksene på Agder skal være digitale i løpet av 2009, men politiet synes omleggingen går for sent.

— Alle nye bokser blir digitale. Vi ønsker imidlertid å ha alle digitalisert. Kontrollmulighetene blir bedre med digitale fotobokser. Da kan vi også styre inn målinger på aktuelle tidsrom, sier ATK-ansvarlig ved Agder politidistrikt, politioverbetjent Magnar Heggernes.

Målingene

Registreringene gjennom den automatiske trafikkontrollen skjer når kjøretøyene passerer to tversgående sensorer i veibanen. Sensorene er frest ned i veibanen med tre meters mellomrom. Dataprogrammet beregner hastigheten når hjulparene kommer over sensorene.

Varsler hjulparene datamaskinen at bilen har kjørt over hastighetsgrensen blir kjøretøyet 12 meter lenger fremme fotografert forfra. Da fremkommer det på bildet informasjon om kontrollsted, bildenummer, dato, klokkeslett og hastighet.

Det gis en sikkerhetsmargin på tre kilometer i timen.