OSLO: Postsjef Mejdell regner med å spare opptil en halv milliard kroner per år ved å legge ned 150 postkontorer.
– De analyser vi har gjort, tyder på at det ikke er økonomisk grunnlag for disse postkontorene, sier postsjef Dag Mejdell..
Han bekrefter at flere postkontor kan bli lagt over til Post i Butikk. Årsaken er nedgang i antall banktransaksjoner og lavere aktivitetsnivå samt færre kunder på postkontorene.
Beregningen som er gjort, viser at postkontorene går med underskudd på 300-500 millioner kroner årlig. Underskuddene skyldes stort sett leiekostnader knyttet til å ha egne lokaler, samt krav om minimumsbemanning.
Vil lytte
– Posten er ikke ferdig med sin behandling. Derfor er dette en ikke-sak for meg inntil det foreligger et forslag. Hvis det kommer allerede i vår, blir det politisk behandling både i regjeringen og i Stortinget før vi tar standpunkt, sier samferdselsminister Liv Signe Navarsete til NTB.
Navarsete gjentar at hun ikke vil akseptere løsninger som gir dårligere tilbud i distriktene.
– Men det betyr ikke at det kan skje endringer. Vi vil lytte både til Posten og til folk som blir berørt, sier hun.
Navarsete sier ellers at ordningen Post i Butikk stort sett er blitt positivt mottatt. De eneste klagene som kommer går ut på at omfanget av tjenester er blitt mindre.
Overflødige
I dag jobber det rundt 2.500 ansatte på Postens 303 postkontorer, noe som utgjør rundt 2.000 årsverk. 1.000 av disse vil være overflødige dersom Posten får lov til å legge ned postkontorene, skriver Dagens Næringsliv.
– Det er det lave aktivitetsnivået sammen med store faste kostnader, som skaper underskuddet i postkontornettet. Post i Butikk vil være et billigere alternativ enn postkontor, samtidig som servicenivået overfor kundene opprettholdes, sier Mejdell.
Fortsatt behov
Han understreker at det også i framtiden vil være behov for egendrevne postkontor med et bredt tilbud av tjenester, blant annet for å ivareta bedriftskunder.
– For privatkunder er Post i Butikk et fullgodt alternativ, mener Mejdell.
Han opplyser at aktivitetsnivået i postkontornettet er halvert i løpet av de siste fem årene. Det er særlig kundenes bruk av manuelle banktransaksjoner over skranke som er kraftig redusert. Utviklingen viser at kundene i stadig større utstrekning bruker nettbank, bankkort og kontantuttak i butikker.
Nedgang
Fra år 2001 til 2005 har antallet banktransaksjoner i postkontornettet gått ned fra 25 millioner til 11 millioner. Dette tilsvarer en nedgang på 57 prosent. Fra 1990 er nedgangen i antall banktransaksjoner hele 80 prosent.
– Prognoser viser at nedgangen i antall transaksjoner i postkontornettet vil fortsette og forsterkes med innføringen av Bank i Butikk, sier Mejdell. (©NTB)