KRISTIANSAND: — Det koker inni meg, jeg kjenner jeg blir så sinna. Når du kommer med et slikt hint, må det være mulig å forebygge en ulykke. Må det en bunke liv til før det skjer noe?

Ordene kommer fra en meget provosert Bjørn Pettersen.

Han bor på Flekkerøy og jobber som lege på Torridal legekontor. Pettersen kjører daglig motorsykkel gjennom Flekkerøytunnelen minst to ganger.

Lørdag ble 20 år gamle Silje Vestøl fra Kristiansand drept da hun på motorsykkel kolliderte med en bil i Flekkerøytunnelen.

Mandag kveld ble det holdt minnestund for den 20 år gamle jenta.

Sjåføren var i ferd med å kjøre forbi en bil da ulykken skjedde. Det er i utgangspunktet ikke ulovlig å kjøre forbi i Flekkerøytunnelen.

Hennes 21 år gamle venninne ble alvorlig skadet og ligger på Sørlandet sykehus.

Varslet veivesenet

Umiddelbart etter ulykken ba politiet om at veivesenet satte opp skilt som varslet om glatt veibane. Dette ble gjort, samtidig som fartsgrensen ble satt ned til 30 kilometer i timen.

Men Pettersen bet seg merke i at det var glatt allerede tirsdag forrige uke, noe veivesenet også bekrefter.

— Jeg lurte på om jeg hadde punktert eller noe, men det var borreslam og vann som gjorde at det ble glatt som grønnsåpe, sier Pettersen, som tok kontakt med veivesenet dagen etter.

— Jeg snakket med en som sa han skulle gi beskjed videre og jeg stolte på at det ble gjort. Som lege synes jeg det er ekstra viktig å melde fra, sier han.

I helga var Pettersen bortreist i bryllup og da han kom tilbake søndag kveld hørte han om den tragiske ulykken.

— Det er greit nok at de skal jobbe, og folk må ta forholdsregler. Men når en gir beskjed og ingenting hender, blir jeg sinna, sier Bjørn Pettersen.

Statens vegvesen tar imidlertid ikke selvkritikk og hevder at skiltingen var god.

Tekniske undersøkelser

— Jeg vil ikke ta stilling til årsak før vi har fått en rapport om ulykken fra veivesenet, sier Svein Erik Olsen, stasjonssjef ved Vågsbygd politistasjon.

— Vi har foretatt friksjonsmålinger og vurderinger av veibanen. I tillegg har vi tatt mål som går på helningsvinkler og slitasje i asfalt, sier kriminaltekniker Gunstein Kalhovd i Agder politidistrikt. Sammen med ingeniør fra veivesenet var han på ulykkesstedet i helgen. De har fått konstatert hvor den forulykkede lå og jobber også med å finne ut hvordan selve velten har foregått. Disse undersøkelsene er standard prosedyre ved ulykker.

Begge kjøretøyene er kjørt til biltilsynet for tekniske undersøkelser.

Ansvar for skilting

— På generelt grunnlag kan jeg si at veivesenet har et ansvar for å gjøre oppmerksom på at det foregår veiarbeid. Dårlig skilting om fare kan medføre et ansvar, sier politiadvokat Nils Grønås i Agder politidistrikt.

— Men det skal særs mye til, for det må det være en helt klar årsakssammenheng i trafikkforhold. Det må være grov uforstand i tjenesten og det skal veldig mye til, gjentar Grønås.