KRISTIANSAND: – Politifolk som var på stedet har forklart at det var glatt å gå på beina inne i tunnelen. Det var så glatt at det burde vært skiltet. Vi forlot ikke stedet før skiltingen var i orden, forteller operasjonleder Arne Arnesen ved Agder politidistrikt.

Før tunnelen ble åpnet for trafikk igjen, var advarsler mot glatt vegbane satt opp. I tillegg ble fartsgrensen satt ned fra 50 kilometer i timen til 30 ved begge tunnelåpningene, etter anmodning fra politiet.

– Vi vet ikke om glatt veibane var årsaken til ulykken, men når det er så glatt bør det være skiltet, spesielt med henblikk på tohjulinger, sier Arnesen.

Det er Statens Vegvesen som er ansvarlig for utbedringen av tunnelen.

–Har sikkerheten i forbindelse med utbedringene vært god nok?

– Det svarer jeg ikke på per i dag. I en sånn stygg ulykke må alt gå rett vei. Politiet skal først etterforske hva som har skjedd før vi kan si noe, sier distriktsvegsjef i Vest-Agder, Johan Mjaaland.

Statens Vegvesen har vært på inspeksjon i tunnelen etter ulykken.

– Vi var på befaring lørdag, for å se hva som bør gjøres. Umiddelbart etter ulykken ble det satt opp skilter for glatt veibane og fartsgrensen ble satt ned. Området var veldig godt skiltet med anleggsområde fra før, sier Mjaaland.

Byggeleder Martin Folkestad i Statens Vegvesen har ikke grunn til å tro at det var spesielt dårlige forhold da ulykken skjedde.

– Vi har ikke gjort noe annerledes nå enn tidligere. Jeg vet ikke om det var ekstra glatt da ulykken skjedde. Fartsgrensen er nå satt ned til 30 kilometer i timen, slik politiet har pålagt, sier Folkestad.

– Har fartsgrensen i tunnelen vært for høy?

– Fartsgrensen er senket til 50 kilometer i timen mens vi jobber. Vi har vurdert det som nok, sier han.

Men byggelederen mener ikke det blir aktuelt å stenge tunnelen helt.

– Jeg tviler på at tunnelen blir stengt. Vi har vurdert ferje tidligere, men kom frem til at løsningen med nattestenging var bedre. Å sette inn ferje er veldig vanskelig, sier Folkestad.