KRISTIANSAND: — Å la ungene få lov å sitte på baugen mens båten er i fart, er ren galskap! Bare se på de som kommer der, sier politimann Kenneth Borø og peker på en 24-foter som kommer innover mot Tømmerstø Brygge med god fart - og en unge ytterst på baugen. - Vi ser ofte barn som sitter på baugen mens båten er i fart. Det er riktig nok ikke forbudt, men det er svært farlig. Mange tenker ikke over det, men ramler ungene uti, risikerer man at de havner under båten og de kan gå rett i propellen. Vi stopper ofte slike båter for å forklare dette, sier politimann Kenneth Borø i politibåten ved Tømmerstø brygge. Uvitenhet hjelper ikke

Hittil i sommer har de fire politibåtene på Agder kontrollert 2693 båter. 1009 av dem har fått en reaksjon fra politiet, i form av advarsler, forenklede forelegg og anmeldelser, altså mer enn hver tredje kontrollerte båt!- Mange kjører fortere enn det som er tillatt i enkelte soner. Når vi stopper dem, hevder de at de «ikke visste» at de kjørte for fort. Det hjelper ikke. Båtførere har plikt til å holde seg informert om slike ting, sier Borø. Når båtene kommer opp i plan, vet politiet at de har minst 10-12 knop. Det er dette kjennetegnet de går etter for å ta fartssynderne.- Vi stoppet en kar borte i Blindleia. Han kjørte en stor båt, rundt 50 fot. Dette var i en sone som ikke er fartsregulert. Han riktig gasset på og kjørte slalom mellom de andre småbåtene. Men han kunne ikke forstå hvorfor vi hadde noe utsette på ham da vi stoppet ham. Andre båter i området kjørte enda fortere. Vi ba ham om å ta en titt bak seg. Da skjønte han det. Bølgene etter ham var på halvannen til to meter. Småbåtene holdt jo på å gå under, forteller Borø. - Det er også sånn at promillekjøring ofte er kombinert med høy fart. Det blir «dobbelt så ille», sier Borøs kollega John Kjetil Støle. Flest advarsler

Av de båtene som har fått en reaksjon fra politiet, slapp 707 unna med en advarsel.- 90 prosent av båtførere kan kjøre båt. 10 prosent kan ikke. Fem prosent er klar over at de ikke kan kjøre, og kjører deretter. Det er de siste fem prosentene som skaper farlige situasjoner, sier Støle. Før i tiden var grensen mellom advarsel og forenklet forelegg i stor grad basert på skjønn.- Slik er det definitivt ikke lenger. Ser vi noe alvorlig der vi er, tar vi de det gjelder og bøtelegger dem. Det må nesten gjøres slik. Vi kan ikke gjøre forskjell på folk, sier Borø.- Om noen har sluppet unna et forelegg, er det i så fall fordi vi har måttet haste videre på grunn av utrykning. Men i all hovedsak: Det vi ser - det bøtelegger vi, forteller Støle. Preventiv virkning

— Vi er ofte i områdene rundt Tømmerstø i Randesund, Høllen i Søgne og i Blindleia. Her er de verste stedene med mest uvettig kjøring, forteller de to politimennene.Politibåten har en preventiv effekt. Der de viser seg hyppig, reduseres farten. Politibåtene patruljerer jevnlig langs hele kysten, både om dagen og sene sommerkvelder. I 2005 omkom 34 personer i ulykker med fritidsbåt i Norge. 32 av dem var menn. En av politiets viktige roller er å kunne komme raskt til et ulykkessted og bidra i redningsaksjoner.De to politimennene har flere gode råd å komme med til folk på sjøen:- Er du i tvil om fartsgrensa, så kjør forsiktig. Sett deg inn i sjøvettreglene og generelle regler. Ta et blikk bak deg av og til, for å se hvor store bølger du lager. Og ikke minst - ta hensyn til andre. Du er ikke alene på sjøen.50 meter fra badeplasser er det forbudt å kjøre raskere enn fem knop. Sju av åtte kystkommuner i Vest-Agder har nå gått inn for å sette en felles fartsgrense på fem knop i hele sonen fra land og 50 meter ut. Lyngdal er eneste kommune som har avstått fra dette, fordi det vil hindre lastebåter og trålere inn og ut av Rosfjorden.Det er påbudt å bruke lanterne etter mørkets frembrudd på alle motorbåter. Høy promille

Promillegrensen i båt er 0,8, altså fire ganger høyere enn i bil.55 personer har blitt anmeldt for promillekjøring i båt så langt i år, mens 23 har blåst gult, og fått en advarsel.Promillekontroll er sammen med fartskontroll og kontroll av lanterner og flytemidler hovedsatsningsområdet for politibåtene. I tillegg skal de holde utkikk etter stjålne båter, følge med på brudd på sjøveisreglene, ulovlig fiske og miljøkriminalitet. Barn i båt

109 båter har fått advarsler og bøter fordi føreren har vært for ung.- Barn som kjører båt, kan gjerne sjøvettreglene. Men mange har lånt foreldrenes båt, og kjører større båter enn det de har lov til. I tillegg er det noen av båteierne som ankrer opp i seilbåt og deretter slipper ungene ut i en gummibåt med påhengs. Ungene kjører rundt i ring og herjer vilt, forteller Borø.Barn under 16 år kan kun føre små, saktegående båter. Den maksimalt tillatte hastigheten er 10 knop, det vil si 18,5 kilometer i timen. Båten kan ikke være lengre enn 8 meter, eller ha mer enn ti hestekrefter. Voksne kan kjøre båter inntil 15 meter.