KRISTIANSAND: — Tunnel er uaktuelt, sier Berg-Thomassen og forklarer:

Vi kan ikke bygge en betongtunnel tvers over dalen. Det vil koste 100 millioner kroner ekstra. De pengene har vi ikke.

Vi kan heller ikke bygge en tunnel i glass. Det skyldes de knalltøffe brannkravene som er til tunneler i Norge. Kravene er femdoblet de siste årene.

Han viser også til at trafikken i Hannevikdalen ikke vil bli større enn den er i dag, siden E 39 skal legges utenom.

— Vi vil foreta støyskjerming på hver enkelt eiendom som blir berørt av prosjektet. Det går på skjerming, isolasjon og andre ting spesialtilpasset den enkelte berørte, sier Berg-Thomassen.

Han kan ikke si hvor mye støyskjermingen vil koste.

— En annen ting er at to tunge planvedtak ligger i bånn her, både kommunedelplanen for utbygging vestover fra Gartnerløkka og regjeringskonferanse i juli i fjor hvor Miljøverndepartementet går inn for planen med åpen løsning i Hannevikdalen. Det holder i massevis for at vi kan prosjektere ut fra dette, sier Berg-Thomassen.

— Vi skal også åpne bekkefaret ned dalen, så dette kommer til å bli en kjempegod løsning for alle parter når vi blir ferdig, sier Berg-Thomassen.