KRISTIANSAND: — Den som kommer først lager ei køliste. Jeg møtte opp kvart over syv i dag, skrev meg på ei lista og fikk kølappnummer ti, forteller Henrieta Leones.

Fullt

Det er rundt 30 personer på venterommet ved utlendigsenheten på politihuset i Kristiansand denne morgenen. De skal blant annet ordne pass, fornye ulike tillatelser og ordne saker i forbindelse med familiegjenforening. Den siste måneden har pågangen vært ekstra stor, så stor at brukerne har laget sitt eget køsystem for å unngå sniking.

— Politiet får overlevert lista med navn, og deler deretter ut kølapper. Hvis vi ikke gjør dette blir det krangling, og ting blir urettferdig, sier Leones.

Tomt for kølapper

MAKSIMALT: "Maks antall kønummer er nådd", er beskjeden som rulles ut av kølapp-maskinen ved utlendingsenheten i Kristiansand når 30 kølapper er fordelt. Foto: Jon Anders Skau

Kundenes eget køsystem får konsekvenser for andre som møter opp ved åpningstid, klokken 08.30. Da er allerede kølappene, 30 i tallet, revet bort.— Jeg var her onsdag forrige uke uten å få hjelp, og i går var det ingen kølapper igjen, forteller Maryam Dehghan.

Klokken er rundt 09.00. Dehgan står i kø for å få et garantiskjema. Skjemaet skal gi henne mulighet til å søke om visum for søsteren sin i Iran, slik at hun kan besøke Dehgan i Norge.

Tomt for kølapper

Også denne morgenen er tomt for kølapper. Ut av kølapp-maskinen kommer en liten papirlapp med beskjed om at maksimalt antall kunder er nådd.

— De sier man må komme flere timer før åpningstid for å skrive seg på ei liste. Det er bare de som står på lista som får kølapp. Hvordan skal folk forholde seg til dette, spør Dehgan.

- Oppfordret til å klage

Anna Kleiven, opprinnelig fra Ukraina, står i kø for å få stemplet passet sitt.

— Ifølge politiets nettside åpner kontoret 08.30, men på kølappene står det allerede at maksimalt antall kunder er nådd. Det er jo forferdelig, jeg skal jo bare ha ett enkelt stempel. Dette medfører at jeg ikke får bestilt flybillett, sier hun.

— Ei kontordame fortalte at det ikke var kapasitet til å håndtere køen. Vi ble oppfordret til å klage til politimesteren, påpeker hun.

Klarer ikke å ta unna køen

Politiinspektør Magnus Andreassen, ved Agder politidistrikt, er ansvarlig for utlendingsenheten ved politihuset. Han sier at det i løpet av en dag behandles mellom 45 og 50 saker, på tross av at det bare er 30 kølapper tilgjengelig.

— Jeg skjønner at utlendingene er frustrerte, og jeg vil berømme dem for tålmodighet de viser.De sisteseks-syv ukenehar vi hatt større tilstrømning enn det vi kan ta unna, noe som har medført at mange ikke har fått den servicen de burde fått. En årsak er omorganisering. Tidligere har utlendingsforvaltningen vært fordelt på ulike lensmannskontor i distriktet. Nå er funksjonene sentralisert og flyttet til Kristiansand og Arendal, sier Andreassen, som påpeker at det også har vært problemer med et ustabilt datasystem.

Mangler ansatte

Ifølge politiinspektøren skal det etter omorganiseringen bli åtte ansatte på kontoret. Nye ansatte er under opplæring, mens rundt fem stillinger nå er i sving på kontoret. Dermed er det mangel på kapasitet og rift om å komme først i køen.

- Er det flaut at kundene selv må ordne opp i køproblemene?

— Det skal ikke være sånn, men jeg vet ikke om jeg vil kalle det flaut. Vi setter pris på at kundene gjør dette, sier Andreassen, som påpeker at han er bekymret for de ansattes helse.

— Vi driver dem til bristepunktet. Det verste som kan skje er at de blir sykmeldte, sier han. Politiinspektøren håper at situasjonen ved enheten vil normalisere seg i månedsskiftet mai/juni.