LILLESAND: Klokka 12 torsdag begynte den nye, automatiske bomstasjonen i Kviksdalen i Lillesand å kreve inn penger.

Samtidig tok en gruppe politikere fra Lillesand oppstilling utenfor viltgjerdet på gamle E 18. — Vi tar avstand fra denne måten å kreve inn penger på, forteller Arne Gulbrandsen i Lillesand Frp.

Politikerne aksjonerte under åpningen av bomstasjonen i Lillesand.

— Vi mener det er helt vanvittig å kreve inn penger denne veistrekningen for å finansiere planlegging av en vei som kanskje kommer mellom Arendal og Tvedestrand, sier Gulbrandsen.

- Innser at saken er tapt

Sammen med Høyres Einar Holmer-Hoven hengte han opp et protestbanner på gjerdet mot den nye bommen.

— Vi innser jo at denne saken er tapt, men vi har markert oss sterkt gjennom hele prosessen og vil også vise at vi tar avstand under åpningen, sier Høyre-politikeren.

— Denne bommen er opprettet for å finansiere prosjekter som ikke er relevante for veien bommen står på. Hvis det blir vanlig praksis, kan man jo opprette bomstasjoner for alt mulig, fortsetter Holmer-Hoven.

Politikerne fra partiene Høyre, KrF, Frp og Pensjonistpartiet holdt følgende appell:

"Skammens bom i Lillesand

Flertallskoallisjonen i Lillesand kommune (H, KrF, FrP og PP) mener at grunnlaget for oppføringen av bomstasjonen i Lillesand strider mot alle retningslinjer en oppføring av bom skal ha. Det er derfor beklagelig at den nå vil tas i bruk.

Bomstasjonen skal kreve inn penger til planleggingen av en vei mellom Arendal og Tvedestrand. En vei som ikke ligger inne som satningsområde i Nasjonal transportplan de neste 10 årene. Bilistene risikerer altså å betale for ingenting.

I tillegg skal man bruke bilistenes penger til å betale 100 millioner for en sykkelsti mellom Lillesand og Birkeland. En oppgave det hadde vært helt naturlig at staten hadde finansert. Over skatteseddelen.

Bommen er satt opp på helt gale premisser og bidrar til at bomstasjoner generelt mister den snev av legetimitet de fortsatt har i befolkningen.

Med 1700 pendler som hver dag reiser mellom Lillesand og Kristiansand, vil det være Lillesands befolkning som først og fremst vil merke bommen. For enkelte vil det bli en ekstrakostnad på opp mot 7000 kroner i året.

Det er også bekymringsfullt at bomstasjonen kan føre til økt trafikk på riksvei 420 (gamle E18), en vei som er vesentlig mindre trafikksikker enn dagens E18.

Vi ønsker med dette å ta sterk avstand fra oppstart av bommen; dens formål og dens plassering."

Fra i dag må bilister ute rabatt betale 15 kroner for å passere bomstasjonen i Lillesand. Det samme koster det å kjøre gjennom bommen i Grimstad.