KRISTIANSAND: — Jeg synes City Train er et godt tilbud på sommerstid, og det ønsker jeg fortsatt det skal være. Men jeg har ingen sans for trusselen som ble fremsatt i avisen. Det er ikke måten å behandle kommunen på, uttalte gruppeleder Mette Gundersen (Ap) da et enstemmig byutviklingsstyre torsdag ga City Train fullt medhold.

Det betyr at turisttoget får kjøre til Ravnedalen, men også flytte holdeplass fra Gyldenløves gate til mer befolkede Nedre Torv ved Postgården.

Ingen aprilsnarr

Dermed ble det full seier for togeieren, riktignok gjeldende for 2013-sesongen i første omgang. Deretter skal den nye ruta evalueres.

Det var 1. april Fædrelandsvennen skrev at byingeniøren ville forby City Train å kjøre til Ravnedalen, noe som fikk en del lesere til å lure på om dette var årets aprilspøk. Det var det så langt i fra.

Ingeniørvesenet støttet seg på politiet og veivesenet, som frarådet en ny rute til den litt bortgjemte parkidyllen av frykt for trafikkork og farlige situasjoner i krysset ved bryggeriet og Artillerivollen, men også langs Vestre Strandgate og Setesdalsveien.Byingeniøren måtte på direkte spørsmål torsdag vedgå at han ikke var kjent med ulykker siden turisttogets spede oppstart i 1986, men at noen hadde tatt kontakt og ment at togets tilstedeværelse på Fiskebrygga var truende.

— Det har gått veldig bra til nå. Turistene vil ut til de attraktive stedene, da oppstår det fort konflikt, sa parksjef Svein Ole Breland til politikerne, og gliste bredt etter vedtaket.

- Ikke redd

I byutviklingsstyret sitter en tidligere leder av trafikkseksjonen ved Kristiansand politistasjon, og han er helt uenig med lovens lange arm:

— Jeg vet at slike vurderinger kan være ulike, og er ikke så redd for den biten. Å flytte holdeplassen vil levendegjøre byen, den må plasseres der folk går. I dag går allerede toget på Fiskebrygga, som er byens tettest trafikkerte av fotgjengere. Gi de ett års prøvetid, lød den klare anbefalingen fra Høyre-politiker Odd Nordmo.

Dermed er det gitt klarsignal for at City Train kan åpne søndagsrute mellom Odderøya og Ravnedalen, noe som krever investering i togsett med kraftigere motor til 2,3 millioner kroner. Toget skal også gå i skytteltrafikk fra Kvadraturen ved arrangementer.

Politikerne stiller bare ett krav: At det saktegående toget ikke blander seg med rushtrafikk, og styrer unna køene fra Superspeed.