KRISTIANSAND: — Vi stengte lufthavnen for en time siden, opplyser lufthavnssjef Thomas Langeland til fvn.no klokken 22.30. Da entreprenørene for det nye flytårnet på Kjevik ikke kunne garantere at det 30 meter høye aluminiumstillaset kan bli stående i den kraftige vinden som nå herjer kysten, ble det umiddelbart besluttet å stenge lufthavnen av hensyn til sikkerheten.

Fire fly er dermed omdirigert til Stavanger.

— Vi beklager at det er noen av våre passasjerer som dermed får en annen reiserute i kveld, sier Langeland etter å ha stengt Kristiansand lufthavn for all trafikk.

Stillaset, som står i fare for å falle i vinden, blir nå holdt under oppsikt gjennom natten. Deretter venter lufthavnen eksperthjelp i morgen tidlig for å utrede om man kan gjøre noe for å sikre det.

Ble inspisert

Det var tidligere i kveld at deler av Kjevik lufthavn ble stengt da vinden tok tak i et tretti meter høyt aluminiumsstillas på flyområdet.

— Den foreløpige inspeksjonen tilsier at vi må sperre av deler av området på flyplassen, opplyste Langeland til fvn.no klokken 20.15. Avgjørelsen ble tatt like over klokken 20 i kveld etter at entreprenøren av det nye flytårnet på Kjevik inspiserte arbeidsstillaset som går flukt med tårnskaftet. Stillaset er i aluminium og rager 30 meter over bakken. Med andre ord ingenting å spøke med dersom det skulle løsne eller falle i den vinden som nå gjør seg gjeldende langs kysten.

- Usikkert område

I første omgang sperret de av to innkjøringsfelt til flyterminalen som er forbeholdt buss og taxi, samt to parkeringsplasser for flyene.

— Vi sperrer også av deler av uteområdet ved ankomsthallen for publikum fordi området er usikkert, sier Langeland og opplyser om liv og helse nå går foran alt.

Også innlandsterminalen ble sperret og all trafikk ble dirigert via utlandsterminalen.

— Vi sperrer av området hvor stillaset kan falle, og legger på en buffersone slik at vi er på den sikre siden, opplyser Langeland.

- Hva er det som gjør stillaset utrygt?

- Det er et tretti meter høyt aluminiumsstillas som gynger litt i vinden. Da begynner innfestningene å løsne og da er det bedre å være føre var , sier Langeland.

Følg flytrafikken fortløpende her