KRISTIANSAND: – Ikke ett av de 17 store vei— og jernbaneprosjektene som Høyre foreslår som OPS-prosjekter de 10 neste årene kommer i Vest-Agder. Det rimer dårlig med hva partiet har gått ut og lovet tidligere. Det virker som om Høyres politikere fra landsdelen ikke har fått gjennomslag i eget parti, sier Kari Henriksen.

Etter fylkestinget i Lyngdal onsdag satte de to Ap-politikerne seg ned for å studere Høyres transportplan som ble lagt ut på nettet. De lot seg ikke imponere.

– Jeg tror Høyre ved å flagge disse 17 prosjektene andre steder i landet ikke vil ha mer penger igjen til veiprosjekter som partiet tidligere har lovet i Vest-Agder. Dersom sentrale Høyre-politikere virkelig hadde hatt ryggdekning for å love at partiet skulle satse på Sørlandet, burde i alle fall et av OPS-prosjektene ha havnet hos oss, mener Kari Henriksen.

– Forklaringsproblem

Toril Runden mener Høyre nå får et forklaringsproblem, dersom partiet etter å ha lovet omfattende veibygging i Vest-Agder, ikke står ved dette.

– Og hvor er det blitt av midtdelere og alt snakket om lyntog. Det står ikke nevnt noen steder etter det jeg kan se, sier Kari Henriksen.

Hun inrømmer at OPS-modellen nok kan gi raskere utbygging, men mener samtidig at det på sikt vil koste nesten det tredobbelte å forrente de store samferdselsprosjektene som finansieres ved hjelp av OPS fremfor ordinær finansiering.

– Latterlig

Stortingsrepresentant Peter S. Gitmark (H) kaller utspillet fra Kari Henriksen for latterlig, kunnskapløst og skivebom.

– Høyre står fast på sitt løfte om at en sammenhengende firefelts motorvei fra Oslo til Mandal skal stå ferdig i løpet av 10 år. At ikke noen av OPS-prosjektene har havnet i Vest-Agder betyr bare at vi her satser på ordinær finansiering. Påstanden om at OPS-finansiering blir mye dyrere er bare tull, og viser bare at Kari Henriksen ikke vet hva hun snakker om, sier Peter S. Gitmark.

Pluss 35 milliarder

Høyrepolitikeren viser til at partiet hans vil bruke 35 milliarder kroner mer enn de 508 milliarder kroner mer enn de 508 milliardene den rødgrønne regjeringen har foreslått til investeringer i veier og jernbane i kommende tiårsperiode. 20 av de ekstra milliardene skal gå til vei og da i all hovedsak firefelts motorvei. De resterende 15 milliarder vil Høyre bruke på jernbane og kollektivtransport ellers.

Peter S. Gitmark mener at partiet skal bidra til et infrastrukturløft som Norge aldri har sett maken til.

Toril Runden er spent på om hvordan Høyre og Frp vil klare å bygge alt de lover så lenge førstnevnte parti står fast på handlingsregelen og Frp ikke vil åpne opp for bompengefinansiering.