KRISTIANSAND: — Vi står overfor en så stor urbanisering i Norge og så stort press på transportsystemene at hvis vi ikke gjør et stort løft nå, vil det bryte sammen, sier NHO-direktør Johnny Bernander. I dag legger han fram "Samferdselsløftet", som er NHOs innspill til kommende Nasjonal Transportplan 2014 - 2023, som regjeringen legger fram om kort tid.

— For å unngå sammenbrudd, foreslår vi å redusere tiden det tar med dagens investeringsnivå fra 35 år til 20 år. Og vi foreslår å øke tempoet på investeringer med 65 prosent i forhold til dagens investeringstakt. For Sørlandet vil det innen ti år være rom for å fullføre strekningen fra krysset i Gartnerløkka i Kristiansand til Søgne, motorveien derfra til Stavanger samt motorvei mellom Arendal og Tvedestrand, sier Bernander.

Rushtidsavigft

— I tillegg forutsetter vi, for å unngå trafikksammenbrudd, at det må gjøres et kraftig løft i kollektivtrafikken, og foreslår en dobling av de statlige bidrag til bypakkene, som Kristiansand er del av.

— Forutsatt at det gjøres et skikkelig løft for kollektivtrafikken og høye investeringer i veiutbygging, er vi også åpne for å eksperimentere med ulike trafikkbegrensende tiltak som køprising, også i Kristiansand, sier Bernander.

Han foreslår også økte midler for å sikre en mer effektiv tilknytning fra Kristiansand Havn til E 39. — Et samlet norsk næringsliv er opptatt av å få løst trafikkproblemene i havna fordi Kristiansand er et umåtelig viktig knutepunkt for godstransport i Norge, sier Bernander.

Flerårlige bevilgninger

Han vil også ha slutt på dagens finansieringsopplegg i veisektoren.

— Vi ønsker at alle veiprosjekter planlegges sammenhengende og bygges ut helhetlig, ikke stykkevis og delt. Hvis vi fortsetter med klattvis utbygging, er det som å legge ut en hageslange i biter. Du får ikke trykk før den henger sammen, sier Bernander.

— Prosjektfinansiering er mantraet, sier han. Det betyr en løsning som sikres bevilgning til hele prosjektet ved oppstart i flerårige budsjetter, og ikke for ett års statsbudsjett av gangen, som i dag.

Regjeringsskryt

NHO-direktøren skryter av dagens regjering.

— Jeg vil gi honnør til regjeringen for at den har et høyere investeringsnivå enn noensinne, men det er helt utilstrekkelig til å løse transportoppgavene innen en fornuftig tidshorisont. Norge har sakket akterut i mange år i utbygging av infrastruktur i forhold til landene omkring oss. Og kollektivløsningene i våre største byer er helt utilstrekkelig i forhold til befolkningsveksten og behovet for å få folk over fra privatbil til kollektivtrafikk både ut fra transporteffektivitet og miljøutfordringene, sier Bernander.

NHO vil også ha slutt på at lønnsomme flyplasser subsidierer ulønnsomme, og vil at Kjevik lufthavn må utvikles raskt for å komme opp på en tilfredsstillende standard, inkludert ny innfartsvei fra E 18.