KRISTIANSAND: — Vi omsatte for 3, 3 millioner kroner inklusive moms, forteller Reidar Aamdal, butikksjef på Jernia Torjesen i Lillemarkens til Fædrelandsvennen.

Det er en økning på 30 prosent fra Handelens dag i fjor, og tilsvarer omtrent halve desember måned for Jernia Torjesen.

Perfekt shoppingvær

— Det gikk over all forventning, og var en positiv opplevelse for alle håper jeg, sier Aamdal som er godt fornøyd med at butikken hadde omsetningsrekord med god margin.

Han tror noe av grunnen til det er mer markedsføring enn tidligere.

— Vi har hatt mer markedsføring før Handelens dag i år enn vi har hatt tidligere år, forteller han.

Dobling av omsetning

Det er ikke bare Jernia Torjesen som har gjort det spesielt bra på Handelens dag i år. Leder i Kvadraturforeningen, Harald Andersen bekrefter at det har vært en fantastisk dag.

— Bildet vi har fått til nå er at det har vært en "all-time high" Handelens dag, forteller han.

Mange av butikkene skal ha hatt en økning på over 30 prosent fra i fjor, og flere melder også om dobling av omsetning sammenlignet med i fjor.

— Når vi får inn alle tallene regner vi med at vi ender på en økning på mellom 20 og 40 prosent for majoriteten av butikkene, sier Andersen.

Tre hovedårsaker

Harald Andersen har gjort seg sine egne refleksjoner rundt hvorfor gårsdagen ble en så stor suksess.

— Jeg tror det er tre hovedårsaker. Den første er været. Det var perfekt for shopping. Den andre årsaken tror jeg er det at alle butikkene virkelig satser på denne dagen, det er en dag alle går sammen om. Flere gjør også avtaler med leverandører, som gjør at det alltid er kvalitetsvarer på tilbud. Den tredje årsaken tror jeg er en spissere og bredere markedsføring enn tidligere, og at man blant annet bruker sosiale medier, sier han.