— Det var mangelfull sikkerhet i forkant av ulykken, sier Bjørn Bratfoss, havariinspektør ved Statens havarikommisjon for transport, til Fædrelandsvennen.

Onsdag 5. desember i fjor omkom en 43 år gammel maskinist i ei ulykke på ringnotsnurperen Artus.

Klemt i hjel

Da ulykken skjedde, var båten på et fiskefelt utenfor Mandal. Mannen ble klemt i hjel i forbindelse med arbeid med en vinsj. Han havnet mellom en trommel og flere nylontau, og omkom på stedet.

Havarikommisjon reiste ned til ulykkesbåten med to mann like etter ulykken, for å intervjue besetningen og gjøre undersøkelser om bord. Skipet lå da til kai i Egersund.

— Én mann gjorde arbeid for to

Nå er rapporten fra kommisjonen klar.

— Arbeidet som ble gjort ved vinsjen, var en tomannsoperasjon. Likevel ble arbeidet utført av én mann, påpeker Bratfoss.

— Vi er opptatt av at ulykker skal forebygges ved å bygge inn sikkerhet i fartøyenes design, med effektive sikkerhetsbarrierer. Samtidig er det viktig at det gjøres risikovurderinger av arbeidet, fortsetter han.

Har bedret rutinene

Ifølge havarikommisjonen, har rederiet til Artus, Brattholm Invest, tatt konsekvensen av de mangelfulle forholdene på skipet.

— Når det gjelder rederiet, har de tatt tak i problemene og iverksatt flere tiltak, påpeker havariinspektøren.