Hva ønsker du deg på forsiden av Fædrelandsvennen mandag?

— Jeg drømmer om at det skal stå «Kristiansand hyllet legenden Bob Dylan». Og så skal dere rapportere om et fullsatt amfi og fantastisk stemning. Jeg har god tro på at det blir akkurat slik, men det betyr så lite hva jeg tror. Jeg og organisasjonen er et verktøy som legger til rette for gode opplevelser. Det som ligger i vår makt er gjennomføringen av arrangementet, sier Trond Aage Nyhus tll Fædrelandsvennen.

Denne uka jobber han i rakettfart for at alt skal lines opp for den ultimate konserthelga på Odderøya.

Blir du rik av å arrangere konserter?

— Det er riktig at vi har mange billetter og mye salg og derfor mye penger inn, men det er enorme kostnader ut også. For oss er det bare å rulle videre og bygge og bygge og få det til å gå rundt.

Hvis du ikke blir rik, hva er da målet?

— Etablere en stabil greie som gjør at vi blir ferdig investert og skaper en festival som kan flyte og få et navn uten at vi hele tiden må dytte inn alt. Kanskje slik at vi ikke må konkurrere eller stresse så mye som vi gjør nå. Vi har hatt mange store artister på relativt lite tid, noe som gir oss tilgang til stadig større artister. Vi bruker masse tid og investering på organisasjon og omdømme.

Backstreet Boys er en av headlinerne til årets Odderøya Live. Foto: Ryan Soderlin

Tar du ut lønn?

— Ja, men veldig lite. Tar du ut for mye så går det utover investeringene. Målet er å holde festivalen i live, fortsette å levere. Vi tenker hele tiden på, og spør oss om hva vi får til neste år.

Hvor mye av din egen økonomi har du satset på Odderøya Live?

— Jeg går den siste mila. Når du setter i gang, så må du ha troa. Jeg har aldri snakket om økonomi i media og begynner ikke med det nå. Penger er ikke noe fokus, ikke noe å snakke om. Media hadde et voldsomt fokus på Quartens økonomi, men det er ikke penger som er kjernen. Vi skal bare være en positiv happening.

Men du har satset mye?

— Jada, jeg har skubbet inn en haug. Hadde jeg puttet det samme i eiendom for fem år siden og bare tenkt økonomi så hadde jeg hatt mer penger i dag. Det vi har fått til kan ikke måles i penger.

Hvordan opplever du fokus på økonomi i media?

— Det påvirker meg med all energien og tida det kostet når Fædrelandsvennen skriver negativt om økonomien vår og andre kulturaktører her i byen. Negativ omtale koster oss enormt mye tid. Ting glipper for oss også, men det blir ikke alltid fremstilt helt riktig slik vi ser det.

Hva slags anerkjennelse får du fra folk?

— Si det! Vi får den av folk vi snakker med. Jeg tror mange er stolte av det vi gjør for byen. Riksmedia og andre henger på oss og det er full gass. Vi søker ikke anerkjennelse heller. Vi som er sammen om arrangementet føler sammen på anerkjennelse når det har gått bra, alt virker, publikum har det bra, artistene får gode anmeldelser og arrangementet får god omtale. Det gir oss den beste tilbakemeldingen. Organisasjonen er hjertet i festivalen og jeg er stolt av alle sammen.

Får du noe kjeft?

— Er det noen som tør? Haha. Neida, det flyter veldig bra om dagen. Men det er alltid noe. Vi kan ikke ha ei tappekran og et toalett per publikummer. Bortsett fra på Aerosmith. Det var ingen ølkø, ingenting! Sånt er så kult. Køene og opplevelsene blir forresten bedre om alle tenker litt på at ikke alle kan få alt samtidig. Vi har en fantastisk flott arena hvor ting går bra. Publikum kjøper en opplevelse og vi tilrettelegger for at publikum skal ha det best mulig.

Har du en drømmesignering de neste 2-3 årene?

— Det måtte være en reunion av Pink Floyd eller Led Zeppelin, men jeg kaster ikke bort tid på å løpe etter noe som er urealistisk. Alle signeringer er et stort regnestykke. Med blant annet størrelsen på byen i tankene og kapasiteten på arenaen, så regner vi ut budene på de ulike artistene.

Hvordan er dere rigget for et band som Metallica?

— Metallica? De er en helt annen liga. Valle Hovin tar 40.000, så det er bare å gange opp med billettprisene. Jeg skulle gjerne hatt de her, men det er totalt urealistisk og utenfor vår rekkevidde.

Hvor kom ideen til Odderøya Live fra?

— Hele organisasjonen som startet Odderøya Live er ansvarlige for det, og store deler er fra Quarten 09. Vi startet med Bryan Adams og så Pink. Folkeligheten måtte bli klarere enn Quarten. Kommersielle navn trengs for å trekke folk.

Hvordan finner du artister?

— Vi diskuterer og tenker masse. På høsten renner tilbudene inn via lister fra agenter med oversikt over turneer. Mye handler om hva vi tror på. Prisene og tilgjengelighet jobber vi videre med på dem vi tror på. Alt er en forhandling inntil 3-4 måneder før konsertene, men da er alle detaljer om opplegget på plass.

Hva er ditt beste øyeblikk på Odderøya Live?

— Da Pink fløy i vaier opp ned over amfiet. Og energien i Bendiksbukta under David Guetta-showet i fjor.

Når dere booker Bob Dylan, får du noe forhold til han?

— Nei, det er bare beinhard jobb og vi jobber til vi er i tåka. I etterkant husker jeg nesten ikke konsertene. Konserten handler for meg om å produsere varen. Andre har kontakt med artistene. Når de turnerer så er det raskt inn, pakke ut, spille, pakke ned og så videre. Det er bort med båtturene og festene, i stor grad. Når det gjelder Dylan, så blir han en stund, men jeg vil ikke si hvor lenge. Alt opplegget rundt er klart lang tid i forveien og han kommer til å kose seg med opplegget.

Vi byr på alle fasiliteter og leverer det vi har avtalt på forhånd.

Det er meldt kanonvær foran helgas konserter, hva betyr det?

— Vi har aldri hatt regn på våre arrangementer, og det er jo helt utrolig. Været betyr mye og det er skikkelig deilig at det skal bli bra når vi har lagt så mye i det som nå.