— Vi skaper historie. For første gang kan privatpersoner nå ta helikoptersertifikatet her i Kristiansand, sier Torvald Rugsveen.

Instruktør Torvald Rugsveen er stolt over å kunne tilby helikoptertimer til privatpersoner. Foto: Jon Anders Skau

Han er instruktør i NorAviation, selskapet som står bak tilbudet som nå er etablert på på Kjevik.

Det tilbys i dag helikoptertimer på Hovden, men på Kjevik har det vært forbeholdt det militære. Nå åpner muligheten seg også for sivile i Kristiansand. Planene om helikopterskole begynte for 2,5 år siden, og skolen ble formelt godkjent av Luftfartstilsynet for omtrent halvannet år siden. 1. mai i startet undervisningen opp for alvor.

— En lidenskap

— Det å få lære andre å fly er et privilegium. Å få følge en person gjennom prosessen mot at han får kontroll over helikopteret, og bestemmer hva det skal gjøre, heller enn at helikopteret bestemmer over han. For meg er ikke dette en jobb, men en lidenskap jeg vil dele, sier han.

Han har selv flydd helikopter siden 2008, og vært instruktør siden 2009.

Helikopteret over Hamresanden på vei inn mot landingsstripen på Kjevik. Foto: Jon Anders Skau

— For min egen del var det en guttedrøm som har vært der siden jeg var åtte år gammel, sier han.

Selskapet NorAviation har drevet med ervervsmessig luftfart siden 2008, og har last og transport som hovedgeskjeft. I tillegg bistår de med film- og fotooppdrag, og tilbyr opplevelser for privatpersoner og bedrifter. Skolen på Kjevik skal tilby både fornyelse av eksisterende sertifikater, og et tilbud til de som vil ta sertifikatet for første gang.

— Målgruppen vår er todelt. Skolen har tilbud både til dem som aldri har sittet i et helikopter før, og til dem som har behov for fornyelsestrening, fordi rettighetene er utløpt, eller de vil ha et annet sertifikat. Man må ha eget sertifikat for hver type helikopter man vil fly, sier han.

— Mange sertifikater må fornyes årlig, fordi rettighetene løper ut. De kan vi hjelpe nå. Samtidig er vi her for å oppfylle barndomsdrømmer fordi som alltid har hatt ønske om å fly, sier han.Planene om helikopterskolen begynte for to og et halvt år siden, og skolen ble formelt godkjent av Luftfartstilsynet ett år senere. 1. mai i år i startet undervisningen opp for alvor.

Dyr fornøyelse

Veien fram mot helikoptersertifikatet er kronglete.

I dette helikopteret kan privatpersoner til å oppfylle drømmen om å fly. Helikopterinstruktør Torvald Rugsveen blir med på ferden. Foto: Jon Anders Skau

— Det er en sammensatt prosess. Det er en teoretisk del som består av ni fag med tilhørende eksamener, i tillegg til den praktiske delen som skal lære deg å beherske helikopteret i ulike situasjoner som kan oppstå. Man må være godt forberedt, og samtidig ha nødprosedyrene inne. Å bli en god flyver krever øvelse. Samtidig er det samfunnsnyttig på mange nivåer, sier han.

— Pensum er ikke spesielt vanskelig, men det er omfattende, og mye informasjon må inn på kort tid, legger han til. Normal progresjon er 12 måneder, opplyser Rugsveen.

Spesielt billig er det heller ikke.

— Alt avhenger av individuell progresjon, men reelt sett koster det mellom 350-400 000 kroner, sier han.