— Det er viktig å lykkes i juli, ellers blir det vanvittig vanskelig i januar og februar, uttalte daglig leder Heidi Sørvig i Visit Sørlandet da hun holdt en orientering for kommunalutvalget i Kristiansand tirsdag.

I løpet av sommermånedene solgte reiselivsbransjen i Kristiansand 225.524 gjestedøgn, en økning på 10,3 prosent fra i fjor. Av dette var andelen størst for campingplasser/hytter, med 135.681. Hotellene hadde en økning på 5,2 prosent, med en beleggsprosent på 82,6 prosent. Fortjenesten per rom økte med to prosent.

— Det er hyggelig at vi har tatt igjen tapet fra i fjor, noe som ikke var en selvfølgelighet, mener Sørvig.

I august hadde hotellene en økning på åtte prosent, noe som ga et belegg på 68 prosent. Snittprisen per rom var 574 kroner, og fortjenesten økte med seks prosent per rom.

— I juni til august solgte hotellene våre rom for 103 millioner kroner, så langt i år er det solgt rom for 200 millioner, opplyste Visit Sørlandet-sjefen.