På Haslestad ble en litauisk sjåfør stanset med for høyt akseltrykk. En kranbil måtte leies inn for å flytte om på lasten og litaueren fikk kjøre videre etter å ha blitt ilagt et gebyr. På Stoa ble et utenlandsk vogntog stanset med for dårlig sikret last. Når lasten var sikret, fikk han kjøre videre. Det fikk også en norsk transportør som ikke hadde kjettingene i orden.

Inspektør for utekontrollseksjonen i region øst, Kjell G. Hilden, er alt i alt fornøyd med resultatet av kontrollen så lenge ingen vogntog hadde så alvorlige mangler at det måtte ilegges kjøreforbud.

— Kontrollen var også et ledd i opplæring inåværende og kommende regelverk og 20 mennesker var i sving. Kontrollen bleogså utført fordi det var meldt dårlig vær og at det erfaringsvis er myekjøretøy som får problemer på vinterføret, sier Hilden til Fædrelandsvennen.

Inspektør Thor-Inge Kostøl, som var på kontrollenpå Stoa utenfor Arendal, kan fortelle at det før kontrollen var avsluttet,dukket opp to nye kjøretøy med feil.

— Ett kjøretøy var feil lastet og måtte endre på dette. Et annet kjøretøy varfor tungt lastet og rettet opp i feilen. Dermed har ingen kjøretøy fått lengrekjøreforbud, opplyser Kostøl.