KRISTIANSAND: — Dette har kommet så langt på nasjonalt nivå, men Agderregionen må komme på banen. Vi står litt mye med lua i hånda her nede på Sørlandet. Jeg ser for meg at vi kan kalle oss for Agderbane-alliansen, sier togentusiast og andrekandidat i Rødt, Halvor Fjermeros.

På dagens første alliansemøte var Per Sigurd Sørensen, nevnte Fjermeros, fylkesordfører i Vest-Agder Thore Westermoen, representanter fra Lastebilforbundet, LO og en av utrederne for høyhastighetsbane, Norsk Bane AS og initiativtaker og ordfører i Risør, Knut Henning Thygesen.

— Jeg synes vi har vært altfor passive. En av hensiktene med møte er å få Sørlandet mer på kartet når det diskuteres høyhastighetstog i Norge. Dette er noe som kommer helt sikkert, og da er det viktig at vår region kommer på banen. Jeg tror dette får stor oppslutning blant ordførerne på hele Agder, sier Risørs ordfører.

ALLIANSE: Halvor Fjermeros(f.v.), Thor Bjørlo og Knut Henning Thygesen var blant deltagerne på møte på Kristiansandsordførerens kontor. Foto: Anne Smith Lorentz

— Hva blir videre strategi for Agderbane-alliansen?

— Helt konkret vil vi ha et oppfølgingsmøte som går dypere i problematikken, hvor vi inviterer alle aktører på planleggingsstadiet; Norsk Bane, høyhastighetsringen og Jernbaneverket. Slik at vi får høre hvordan de ulike utrederne vurderer alternativene. Dermed bringer vi sammen aktørene, for de har jobbet mye hver for seg, sier Thygesen.

Til Oslo på under to timer

Norsk Bane AS er den aktøren som har kommet lengst i utredningen av høyhastighetsbane på Sørlandet og la i dag fram sine planer for politikerne.

— Det er grunnlag for en bane som vil ta 1 time og 50 minutter fra Kristiansand til Oslo, og 1 time og 25 minutter fra Kristiansand til Stavanger, med stopp i flere Agderbyer. Denne banen vil gå langs kysten og binder sammen Aust- og Vest- Agder i stedet for å gå inne i landet som i dag, sier kommunikasjonssjef i Norsk Bane AS, Thor Bjørlo til fvn.no.

Høyhastighetsbanen på Sørlandet er ikke ferdig utredet fordi de andre to strekningene fra Oslo-Trondheim, og Oslo-Bergen-Haugesund-Stavanger måtte ferdigutredes før Stortinget behandlet saken i Nasjonal Transportplan. Nå mener kommunikasjonssjefen det er viktig at Sørlandet posisjonerer seg, før Stortinget tar et valg om hvor man skal starte byggingen neste år.

— Det er ikke lenger er snakk om høyhastighetstog kommer, men hvor . Da er det viktig for alle regioner å være aktive, sier Thor Bjørlo.

Agderbyen

  • Høyhastighetsutbygging er mer påkrevd i denne regionen enn noen andre steder, fordi det er så gode muligheter for å legge et nytt spor langs kysten, der folk bor, sier Fjermeros.

— Det som er sentralt er at det er lagt opp til flere stopp slik at man kan korte inn avstanden mellom sørlandsbyene. Vi får derfor bundet sammen landsdelen på en helt annen måte enn i dag, avslutter Knut Henning Thygesen.