KRISTIANSAND: Da 14-åringene på fotballguttelaget Sandnes Ulf på vei til Dana Cup ble rammet av Fjordcats kansellering søndag ble gode råd dyre. En privatbåt måtte leies inn for å frakte laget til Danmark.

Seacharter og båten «Andrea» hadde derimot ikke lov til å frakte passasjerer til Danmark.

— Vi har derfor i et brev til rederiet bedt om en redegjørelse for de faktiske forhold, sier Dag Inge Aarhus, som er seniorrådgiver i kommunikasjon og samfunnskontakt i Sjøfartsdirektoratet.

- Svært alvorlig

Det er foreløpig uklart hvilke konsekvenser turen kan få for kristiansandsfirmaet, som håvet inn 20.000 kroner på turen.

— Sjøfartsdirektoratet ser alltid svært alvorlig på brudd av sikkerhetsbestemmelser, men hvilke følger det konkret kan få i denne saken, er det fra direktoratet sin side ikke ønskelig å si noe om før vi har hørt forklaringen til rederiet, sier Aarhus.

— For å kunne befordre passasjerer til Danmark må fartøyet være utstyrt med et passasjersertifikat som gir tillatelse til å operere i utenriksfart, og videre tilfredsstille alle de krav som stilles i lov og forskrift for operasjon i slikt fartsområde, opplyser Helena Helgesen, som er juridisk rådgiver for Sjøfartsdirektoratet.

Sommervikar anbefalte

Trener for fotball-laget, Tor Inge Rødne sier de fikk anbefalt Seacharter av turistkontoret i Kristiansand.

— Vi gikk ut fra at fra at alt var i orden. Ut over det har vi ingen kommentar, sier Rødne til fvn.no.

Turistsjef Åse Irene Fjermedal i Inspirasjon Sørlandet er svært overrasket over at «Andrea» er blitt brukt til turen.

— Sommervikaren som var på vakt hos oss forteller at det kom noen inn som absolutt skulle til Danmark; koste hva det koste vil, og hun henviste dem til de to charterselskapene vi vanligvis anbefaler, sier turistsjefen.

Fjermedal sier de aldri før har fått forespørsel om å ordne båt til Danmark.

— Dette er rett og slett et uhell som har skjedd fordi sommervikaren er ung og urutinert, sier Fjermedal, som mener ansvaret først og fremst ligger hos charterselskapet.

— De burde jo vite hva båten kan brukes til eller ei, og jeg vil ta en telefon til dem om dette, sier Fjermedal.

Har fått to tillatelser tidligere

Skipper under overfarten søndag, Nils Nilsen beklager på det sterkeste dersom Sjøfartsdirektoratet mener firmaet har brutt regelverket.

— Fartøyet har ved to tidligere anledninger, og senest i april 08, fått midlertidig dispensasjon for å gjøre tilsvarende overfart, forklarer Nilsen til fvn.no

I en utførlig e-post til fvn.no forteller skipper Nils Nilsen sin versjon av hva som skjedde i forkant av turen.

— Med den prekære situasjonen som var oppstått for fotballklubben, samt turistkontorets anbefaling i tankene, ønsket vi å imøtekomme forespørselen, skriver Nilsen.

Nilsen forklarer videre at firmaet ringte Sjøfartsdirektoratets vakt-telefon og spurte om dispensasjon for overfarten.

— Vi fikk da beskjed om at denne tjenesten kun behandlet akutte situasjoner av helt annen art enn vårt anliggende, og videre at mulig dispensasjon for vår overfart tidligst kunne behandles mandag førstkommende i kontortiden. I dette tilfellet for sent i forhold til fotball-lagets ønske, forklarer skipperen.

Seacharter og Nilsen sier videre at de foreslo for vakthavende å søke dispensasjon i ettertid, men at vakta hos Sjøfartsdirektoratet ikke hadde noen formening om dette.

— Når det gjelder muligheten for dispensasjon for overfart gitt i ettertid, vurderte vi dette som mulig, forklarer Nilsen, som mener sikkerheten under overfarten ble godt ivaretatt. Han viser blant annet til at passasjerantallet ikke ble oversteget, og at passasjerene ble grundig orientert om sikkerheten om bord før avreise.