LILLESAND — Ble det vurdert å stanse alt anleggsarbeid i respekt for det menneskelivet som gikk tapt i Lillesand?- Alt anleggsarbeid ved Norton ble stanset i den tiden redningsarbeidet pågikk, svarer HMS-leder Lars Gunnar Nag i Agder OPS Vegselskap.Men så snart åstedet var ryddet, har E 18-arbeidet gått som normalt etter de to tragiske dødsulykkene i Grimstad og Lillesand. - Ble det vurdert stans i alt anleggsarbeid for å få utredet om sikkerheten på anlegget er god nok?- Dette var en trafikkulykke. Vi har kontinuerlig fokus på dette og har jevnlige møter med Statens vegvesen om trafikksikkerheten, sier Nag. TIMEOUT.

På Ormen Lange-prosjektet jobbet på det meste 3500 personer samtidig. Tusen mann ble sendt ut av anleggetog det ble holdt informasjonsmøter.- Vi tok timeout av respekt for avdøde og for å finne årsaken til ulykken. Arbeidet ble ikke igangsatt før én måned senere, da vi var sikre på at dette ikke kunne skje igjen, sier kommunikasjonsrådgiver Lillian Aasheim i Ormen Lange. VAKTER.

På E 18-anlegget er det nå 1100 personer i arbeid. Deler av anlegget ligger inntil dagens E 18. Nag sier dette er et risikoelement som er under kontinuerlig vurdering og har stort fokus.- Til tross for dette har det vært to dødsulykker, og det er to for mye, sier Nag.- Tror du fysiske vakter ville utgjort en forskjell i forhold til situasjonene som førte til dødsulykkene?- Fysiske vakter er forsøkt ved Skifjell, men dette har kun hatt en begrenset effekt i forhold til å oppnå nedsatt hastighet blant bilister, svarer byggherrens HMS-leder.Helge Corneliussen