AGDER: — Vi får betalt etter hvor mye fire felts motorvei som åpnes for trafikk, bekrefter informasjonssjef Lars Gunnar Nag i Agder OPS Vegselskap.

At veianlegget er et OPS-prosjekt, betyr at det bygges for privat kapital. Utbygger har avtalt med Vegdirektoratet en pengestrøm fordelt over 25 år etter ferdigstillelse for investert kapital samt drift og vedlikehold.

Kontrakten på veianlegget til 3,3 millarder 2006-kroner er inngått mellom Vegdirektoratet og Agder OPS Vegselskap som står som utbygger. De har igjen engasjert arbeidsfellesskapet CJV E18 som hovedentreprenør. I følge Nag sier kontrakten at hele veianlegget skal være klart til åpning 1. september 2009. Når deler av veien åpnes før denne dato, betyr det at pengestrømmen fra staten til utbyggerne starter, i forhold til hvor mye fire felts vei som er tatt i bruk.

— Når det skjer delåpninger underveis, er det fordi vi av praktiske og andre årsaker er blitt enige om dette med oppdragsgiver, forklarer Nag.

Opprinnelig var planen å delåpne de første 10 kilometerne i endene 1. juli.

— Når dette ble utsatt noen dager, så ble det avtalt med alle involverte for å utnytte de siste dagene før fellesferien starter nå i helgen, sier Nag. Han viser til at selv om avtalt utbetaling er knyttet til at firefeltsveien er åpnet for trafikk, så ønsker de å gjøre det aller meste av arronderinger og annet rundt ferdig med det samme. Da slipper man å holde på samtidig med at trafikken går.

Nag avviser imidlertid at det er snakk om store penger til eller fra med noen få dagers utsettelse.