KRISTIANSAND: — Vi reduserer umiddelbart bookingantallet til 1600 passasjerer. På den måten fjerner vi de 250 ekstrapassasjerene som skaper problemer om bord, og gjør at folk må sitte på gulvene, sier linjedirektør Odd Grønberg til fvn.no.

Se bildeserie fra helgas overfart her Flere sitteplasser

I tillegg jobber Color Lines tekniske avdeling i Stavanger på spreng for å utrede mulighetene for å sette inn flere seter i Superspeed.

— Vi jobber med flere mulige løsninger. Samtidig legger vi vekt på å ikke ødelegge den luftige følelsene som Superspeed gir. Det er en stor båt hvor det i utgangspunktet er mye plass, sier Grønberg.

Superspeed 1 er bygget opp rundt konseptet hvor tanken er at en stor andel av passasjerene til en hver tid vandrer rundt på båten. Ifølge Color Line har andre rederier god erfaring med dette. Problemet oppstår imidlertid når passasjerantallet på Superspeed overstiger 1500 passasjerer, mener Grønberg.

— Vi ser at bevegelsen på båten stopper når passasjerantallet når omkring 1500. Dermed blir det kaotisk, og det ønsker vi absolutt ikke. Vi vil at folk skal sitte igjen med en god følelse etter å ha seilt med oss, og ikke ha minner fra en sitteplass på gulvet, sier Grønberg.

Overrasket

Grønberg innrømmer at ledelsen i Color Line ble til dels overrumplet av tilbakemeldingen fra passasjerene angående mangel på sitteplasser.

— Det var en overraskelse for oss. Men allerede første dag etter påske satte vi oss ned for å evaluere de første erfaringene. Vi har folk som har jobbet med problestillingen siden da. For oss er det nå viktig å lytte til folk, og fortelle hvilke grep vi tar, sier Grønberg.

--------------------------------------------- Send dine spørsmål

Er du en av dem som har negavtiv erfaring med Superspeed? Fædrelandsvennen ønsker å konfrontere Color Line-ledelsen med dine spørsmål. Send oss derfor spørsmål på nett@fvn.no

Du får være anonym dersom du ønsker det.

--------------------------------------------- Superkaos

  • Det minner litt om en dyretransport, og bare sørlendinger finner seg i dette. Før var båtturen hyggelig, men nå er det blitt en plage, sier Finn Morten Bessesen fra Mandal i Fædrelandsvennens papiravis mandag.

Sammen med familien var Bessesen og langt over 1800 andre passasjerer på vei hjem fra Danmark i går. Turen med 12.15-ferja fra Hirtshals ble en kamp om plassene. De som ønsket seg en sitteplass i forretningsklasse hadde null sjanser, og ved buffètbordene var alt bortbestilt. Bare i voyager-klassen, med gode flyseter, var det plasser å oppdrive, men småbarnsfamilier eller ungdommer på dansketur kaster ikke ut hundrelapper for å få sitte. Da velges heller gulvet.

Gulvspaghetti - Her er det bare å gi opp.

Sigmund Båsland og Sidsel Carstensen fra Arendal gumlet spaghetti i kaoset.

  • Dette er altfor dårlig, det bør jo i det minste gå an å forlange et bord når de selger mat til oss, mener Sigmund.

Ellers så blide sørlendinger ble med ett smågrinete. Langs vegger og i trappeoppganger var heldekningsteppene omgjort til spisebord, og pølser og pommes fritt ble gaflet inn mens folk raste forbi i skittent fottøy noen centimeter unna menyen.

Strødd som tiggere

Like ved turisttråkket over teppelagte gulv har familien Nordbø fra Vennesla benket seg for å spise. Ryddehjelpen kjefter fordi de sitter i veien, men Arild ber dem heller skaffe et bord slik at familien kan få spise. Ønsket er komplett umulig å innfri, og de mener det var bedre med frie sitteplasser på «kvarten».

Bortover gangene ligger folk strødd som fattige tiggere, og hjemreisen fra danske badeland ble ikke så hyggelig som forventet.

Noen sover på gulvet, andre spiser eller bare går hvileløst fram og tilbake i jakten på et stolsete.

I ei av de mange trappeoppgangene sitter Martin Fjellstad fra Vennesla. Han er forberedt på å gå eller hvile i trappehjørnet hele overfarten. En austegd mener ordningen på nye Superspeed mest av alt minner om et afrikansk slaveskip.

Kø skapte kald mat

Heller ikke Raine Siemke fra Flekkefjord var fornøyd.

  • Jeg kjøpte en porsjon spaghetti. Etter en halv time i kø var middagen blitt kald da jeg kom fram til kassadamen, sier han oppgitt.

På tre timer og 15 minutter skal det nye skipet frakte deg over Skagerrak. Tar du en svipptur kan du bare glemme å gå i land i Hirtshals løpet av den ene timen skipet ligger til kai. I går gikk det nesten tre kvarter fra passasjerene kom inn landgangen, til de etter en treg innsjekk var om bord igjen på vei til Norge.

Da hadde bare to av fem danske «innsjekkere» vært i sving for å få fortgang i sakene. En halv time etter annonsert avgang skled Superspeed endelig ut fra Hirtshals, men klarte å kjøre inn et kvarter før Kristiansand.

— Det blir et rotterace med bilene også, fordi de som kommer først om bord løper opp for å få sikret seg sitteplasser. Får du en stol er det som å ha vunnet i Lotto, mener Tore Birketvedt fra Kristiansand.