KRISTIANSAND: Pengene må Agder kollektivtransport (AKT) finne i et allerede stramt budsjett. I tillegg har man har "spart" 25 millioner kroner av belønningsmidlene for 2012, som skal brukes til kollektivtiltak i 2013. Når rushtidsavgiften innføres i juli/august 2013, og prisen for en passering i bomringen økes fra 11 kroner med rabatt til 17 kroner med rabatt, har Urban analyse regnet ut at antallet som vil reise kollektivt vil øke med 17 prosent.

For at disse ikke skal bli stående igjen på bussholdeplassene tar man sikte på flere bussavganger i rushtiden. Spesielt langs metrorutene.

Buss koster

Dette koster mellom åtte og ti millioner kroner årlig, penger Vest-Agder fylkeskommune ikke har. I tillegg har Agder kollektivtransport fått overført årlig 25 millioner kroner av belønningsmidlene fra staten for å bedre busstilbudet.

Kristiansand kommune og Vest-Agder fylkeskommune har ikke fått tilsagn om nye belønningsmidler for 2013, søknad ligger inne. For ikke å ramme busstilbudet foreslår man derfor overfor atp-utvalget at man bruker 25 millioner kroner av tildelingsmidlene for 2012 i 2013. — Vi har ikke nok penger til kollektivsatsingen i 2013, derfor låner vi av 2012, og AKT har lovet å effektivisere driften slik at vi sikrer penger til flere busser i rushtiden, sier Jan Otto Hansen i Vest-Agder fylkeskommune, og peker på at utgiftene til busser i rushtiden i 2013 kun blir rundt fem millioner kroner fordi avgiften først blir innført midt i året.

Skyver foran oss

— Vi klarer å løse kollektivutfordringene i 2013, men skyver problemene foran oss, innrømmer Hansen.

Kristiansands-regionen er avhengig av å få nye belønningsmidler fra staten fra 2013 til 2017 for å kunne gi et tilfredsstillende busstilbud i denne perioden.

Når pengene nå går til flere busser i rushtiden må man utsette planene om å bygge ny terminal på Rona. I tillegg er det utsatt en rekke andre, mindre trafikksikkerhetstiltak i 2013. I budsjettforslaget for atp-samarbeidet for 2013 kan man lese at uten nye belønningsmidler kan kollektivtilbudet bli skadelidende.

Kutte i tilbud

"Belønningsavtalen med staten har gjort det mulig for regionen, gjennom atp-samarbeidet, å satse sterkere på sykkel, gange og kollektivtransport enn det regionen ville klart uten belønningsmidler. På den annen side har bruk av belønningsmidler til økt kollektivsatsing, skjøvet driftskostnadene opp på et høyere nivå enn det rammebevilgningene fra Vest-Agder fylkeskommune klarer å finansiere.

Regionen må derfor velge enten å kutte i tilbudet eller finne ny alternativ finansiering etter at dagens belønningsordning opphører. Med dagens nivå på rammeoverføringer fra staten, er det ikke gitt økonomisk grunnlag for at Vest-Agder fylkeskommune vil kunne øke tilskuddet til Agder kollektivtrafikk AS vesentlig i årene framover. I budsjettforslaget for fylkeskommunen i 2013 er det ingen økning utover lønns og pris justering", skriver samferdselssjef Vidar Ose.