KRISTIANSAND: Gårsdagens dom fra Agder lagmannsrett gir ikke Kristiansand havn medhold på et eneste punkt. Den slår fast at Kristiansand havn brøt loven og påførte Fjord Line store, økonomiske tap da de nektet dem å seile sommeren 2009. LES SAKEN: Havna tapte — igjen

Agder lagmannsrett opprettholder dermed dommen fra tingretten som sier at havna er erstatningspliktig. Spørsmålet er bare hvor mye havna nå må betale.

Det er ennå ikke klart.

— Jeg er veldig skuffet, konkluderer havnedirektør Stein E. Haartveit som i går tok et avbrekk i sommerferien for å møte pressen.

— Jeg hadde store forhåpninger til denne dommen. Men her får man inntrykk av at Kristiansand havn har vært på en egen øy. Det har vi ikke. Vi har undersøkt med ti andre havner med fergeforbindelser og fått en utredning fra en professor i juss ved Universitetet i Oslo som slo fast at vi hadde korrekt rettsforståelse, sier Haartveit.

Neppe anke

Kristiansand havn har fremdeles anledning til å anke saken til Høyesterett. Haartveit vil ikke utelukke at det kan bli aktuelt, men innser samtidig at det skal en del til før Høyesterett finner en sak så prinsipielt interessant at de vil behandle den.

Derimot kan det nå bli aktuelt å forhandle med Fjord Line og på den måten komme fram til hvor mye havna må ut med.

— Vi er innstilt på å gå i forhandlinger med Fjord Line om dette spørsmålet. Jeg regner med at begge partene ønsker å finne en løsning på denne saken, sier Haartveit.

— Hvor stort erstatningsbeløp kan havna klare?

— Havna tar det som måtte være nødvendig. Jeg vil ikke spekkulere noe ut over det, sier Haartveit.

Over 50 mill.

Fjord Line har kun gått ut med noen av tapene de mener de har hatt. Disse beløper seg til 35 millioner kroner til sammen.

Dette er utgifter til å ha Fjord Cat i opplag (20 mill), advokatutgifter (10 mill), samt utgifter de hadde da de i 2008 satte Bergensfjord inn på ruten i et forsøk på å innfri kravet om helårsdrift.

Men samlet beløp kan etter det Fædrelandsvennen forstår lett overstige 50 millioner når Fjord Line regner med utgifter de har hatt til å legge ned og starte opp igjen. I tillegg kommer tapet av inntekter ved å være stengt ute en hel sommersesong.

Fjord Lines administrerende direktør, Ingvald Fardal, mener selskapet fortsatt taper inntekter siden de har gått glipp av en sesong de kunne ha brukt på å bygge seg opp i markedet.

— Vi har sagt opp alle, ansatt dem igjen og startet opp på ny. Det har vært utgifter til markedsføring etter oppstart, og vi som jobber i selskapet har brukt enormt med tid på denne saken. Hva det har kostet oss, er vanskelig å si nå, sier han.

Forhandlinger

Ingvald Fardal regner med at det mest realistiske nå er at havna og Fjord Line starter forhandlinger. Han har liten tro på at Høyesterett vil behandle en sak der det foreligger to så entydige dommer. I tillegg til at det nå har kommet ny havnelov.

— Vi vil alltid foretrekke den enkleste veien, og det er forhandlinger. Det er langt bedre enn krevende og fordyrende rettsprosesser, sier Fardal.