VENNESLA: – Jeg trodde det var et opphevet 60-skilt. Jeg var jo forbi tettbebyggelsen og økte farten. Like etter ble jeg tatt i 75 kilometer i timen. Jeg har jo ikke råd til noen rettssak, selv om jeg synes det et overgrep å gi meg bot og en prikk for dette. Jeg følte jeg bare måtte akseptere det, sier Børre Norland (56) fra Marnardal.

Flere ble tatt i fartskontroll ved Kile forrige torsdag, bekrefter fungerende distriktsleder Kjell Fossheim i UP.

ALTFOR MANGE DÅRLIGE.

Skiltet var en gang et påbudsskilt med rød ring rundt. I dag er rødfargen borte. I farten tenkte altså Norland at skiltet var et opphevet 60-skilt, selv om det manglet de grå stripene.

– Jeg skjønner godt at folk synes det er vanskelig. Altfor mange skilt i Agder-fylkene er for dårlige. De viser feil, refleksen er borte og det som står er så svekket at det er vanskelig å tyde innholdet, sier seksjonsleder Åge Hellerslien i veiseksjonen i Statens vegvesen i Vest-Agder.

– Er 60-skilt uten rød ring gyldig?

– Det vet jeg altså ikke, det må jo være leselig, og vi burde nok skifte det ut, sier Hellerslien.

INDRE AGDER VERST

Vegvesenet bruker oppsparte ekstramidler på skiltutskiftning. Men for tiden prioriteres E 39 fra Kristiansand til Flekkefjord.

– Vi skal bruke fem millioner kroner der, selv om enkeltskilter i innlandet nok er verst, sier Hellerslien.

For to uker siden startet Kongelig Norsk Automobilklub (KNA) og Motorførernes Avholdsforbund (MA) skiltaksjonen.no, for å få bedre skilter.

– Skiltet på Kile er et glimrende eksempel. Vi mener det ikke er gyldig. Når den røde rammen er borte, ligner det veldig på skilt som opphever fartsgrensen, sier fungerende leder Hallgeir Raknerud i KNA.

Norske skilt står rundt 20 år, mens folien som brukes på skiltene varer rundt halvparten av tiden.

– Selv produsenten garanterer ikke for mer enn ti år. Vi mener ti år er maksimal levetid for skiltene, sier Raknerud.

– ALLE SKILT ER GYLDIGE

Tilbake til UP-sjefen, som selv bor på Evje. Mener han skiltet er gyldig?

– Ved Kile kjører man inn i en 60-sone, korrekt merket på begge sider av veien. Deretter gjentas skiltet ved hver 500. meter, og skal det oppheves, må det likedan være opphevelsesskilter på begge sider av veien, forklarer Fossheim.

– Men er det 60-skiltet uten farge gyldig?

– Ja, alle skilt er gyldige. Og jeg tror nok de fleste tolker det riktig. Men om det du sier er riktig, kan det nok diskuteres om det er riktig å gi bot der. Er skiltet så falmet, er det litt dumt å stå der, medgir Fossheim.

Har du bilder av dårlige skilt? Send til tips@fvn.no